امـروز : جمعه 10 فروردين 1403
تاریخ : پنجشنبه 25 فروردين 1401
کد 24504

در نشست جامع اشتغال دانش بنیان؛

توسعه اقتصاد دانش بنیان باید منطبق بر دانش باشد

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت: سازمان هایی که زمین بازی در اقتصاد را تعریف و ترسیم می‌کنند در توسعه اقتصاد دانش بنیان باید منطبق بر دانش و مبتنی بر نظامات داده محور عمل کنند.
به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم در نشست جامع اشتغال دانش بنیان در دانشگاه تبریز با بیان اینکه انتخاب مفهوم دانش بنیان با رویکردی عالمانه و موقع شناسانه انجام شده است، گفت: دستگاه‌های بخشی و اجرایی، باید از رویکرد صرفاً ارائه دهنده خدمات به جامعه فراتر بروند و در قبال توسعه فناوری‌های داخلی در حوزه تخصصی خود و تقویت کسب و کارها و شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در آن حوزه، احساس مسئولیت کنند.
امام جمعه تبریز با تاکید بر اینکه نمی‌توان اقتصاد را به منابع پایه و سنتی متکی کرد، افزود: وجود تهدیدات محیطی متعدد، از تحریم‌های گسترده و ظالمانه و تاثیر سوء آن بر صنایع داخلی گرفته تا نخبگانی که بدلیل عدم امکان حضور مؤثر در اقتصاد وابسته و تک‌محصولی، رخت مهاجرت بر تن میکنند، تحقق اقتصاد دانش بنیان را در کشور ضروری ساخته است.
حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم نام‌گذاری سال جدید را امری فراقوه‌ای دانست و تاکید کرد: علاوه بر دولت، باید اقداماتی نیز در قوای مقننه و قضائیه دنبال شود که تصویب طرح جهش تولید دانش بنیان در مجلس شورای اسلامی، گام مهمی در این راستا بوده است، اما تدوین و تصویب قوانین تکمیلی و نظارت بر اجرای آن‌ها، می‌تواند تضمینی در این جهت محسوب شود.
وی با اشاره به نقش آفرینی دستگاه قضایی در بهبود فضای کسب و کار گفت: تسهیل فرآیندهای قضایی برای اصحاب کسب و کار و به‌ویژه شرکت‌های دانش بنیان و ایجاد دادسرا و دادگاههای تخصصی با حضور قضات و عوامل آشنا با مفاهیم اقتصاد دانش بنیان و کسب و کار و بهره گیری از ظرفیت شرکت های دانش بنیان برای هوشمندسازی فرآیندهای قضایی از جمله این نقش آفرینی ها است.
نماینده ولی فقیه در استان در ادامه گفت: علی‌رغم شکل‌گیری نهادهای مالی تخصصی در حوزه دانش بنیان نظیر صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق‌های پژوهش و فناوری، باید اعتراف کرد که توان مالی این صندوق‌ها از حجم اقتصاد دانش پایه شکل گرفته در کشور و ابعاد مالی شرکت‌های دانش بنیان فاصله زیادی دارد.
امام جمعه تبریز راه حل این مسئله را علاوه بر تزریق منابع مالی جدید به صندوق‌ها، بهره‌گیری از ظرفیت بازار سرمایه و منابع مالی مردمی از این طریق دانست و افزود: البته این موضوع مستلزم بازتعریف گستره فعالیت نهادها و ابزارهای مالی فعال در بازار سرمایه است.
حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم تاکید کرد: به نظر می‌رسد تنها با اتخاذ سیاست‌های پشتیبان است که می‌توان از فرصت ارزشمند فراهم شده برای توسعه اقتصاد دانش بنیان در کشور استفاده نمود.
وی در ادامه با اشاره به آسیب های موجود در تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین گفت: در کشورهای پیشرفته بیش از 50 درصد تولید ناخالص ملی سهم صنایع دانش بنیان است، این عدد در کشور ما کمتر از 2 درصد می باشد.
امام جمعه تبریز تاکید کرد: اقتصاد دانش بنیان در این فضای کسب و کار لازم است در درجه اول نسبت به شناخت مسائل توانمند سازی و توسعه آنها بپردازد و حوزه های دارای مزیت همچون کشاورزی، معدن و نفت را مورد توجه قرار دهد.
حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با تبیین مهمترین موانع کارگزاری های داخلی در حوزه دانش بنیان، استفاده از نیروی انسانی غیر متخصص و بعضاً ناکارآمد در پیکره دولت، ضعف در حکمرانی سیستمی و دانش بنیان در اقتصاد کشور، ضعف در دانش نوین مدیریت اقتصادی کلان در کشور، ضعف در نحوه مدیریت اقتصادی و بهره گیری از منابع انسانی کشور و وجود فساد در حوزه های اقتصادی کشور را از جمله آنها عنوان کرد.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی فقدان سامانه اطلاعات منسجم جهت ترسیم وضعیت موجود، ضعف در برنامه ریزی برای تحقق وضعیت مطلوب، وجود فرآیندهای معیوب و حاکمیت عقیم و دست و پا گیر را از مهمترین موانع ساختاری داخلی حوزه دانش بنیان دانست.
وی همچنین با اشاره به مهمترین موانع خارجی در اقتصاد دانش بنیان گفت: تحریم های بین المللی در حوزه تعاملات دانشی و توسعه تجارت بین المللی است.
امام جمعه تبریز بهبود سیاست گذاری و برنامه ریزی، تعیین اهداف کلان اقتصادی نظام در بازه زمانی تقریباً 20 ساله، تبیین برنامه اقتصادی جمهوری اسلامی معطوف به نقطه کمال، طراحی استراتژی یا راهبرد اقتصاد کشور و نظام معطوف به اهداف تعیین شده، طراحی برنامه سالانه یا چند سالانه در قالب استراتژی طراحی شده، تعیین شاخص های سنجش وضعیت اقتصادی کشور، تشکیل هیات های اندیشه ورزی، مدیریتی، رواشناسی، جامعه شناسی برای تصمیم سازی و آموزش کارآفرینان عرصه تولید بعنوان حلقه مفقوده تولید دانش بنیان از راهکارهای پیشنهادی برای تقویت حوزه دانش بنیان عنوان کرد./*
  • نوشته شده
  • در پنجشنبه 25 فروردين 1401
  • ساعت 13
  • توسط abdolah asadi
  • ویرایش شده
  • در ***
  • ساعت --
  • توسط
نظرات شما
captcha refresh