امـروز : جمعه 10 فروردين 1403
تاریخ : شنبه 4 تير 1401
کد 24553

در مراسم تجلیل از قضات؛

قضات امین مال و جان مردم 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت: نظام صحیح اسلام و جامعه حق باید بر اساس عدالت و قضاوت به حق و عدل برقرار باشد و مجریان عمده عدالت و قسط در جامعه، قُضات هستند که امین مال و جان مردمند.
به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی حجت الاسلام والملسمین سید محمدعلی آل هاشم در مراسم تجلیل از قضات و کارمندان برگزیده دادگستری استان با اشاره به تاکیدات قرآن کریم به قسط و عدل گفت: عدالت یکی از مسایلی است که به وسیله اسلام حیات و زندگی را از سر گرفت و ارزش فوق العاده یافت و در تعالیم نظری و عملی ائمه معصومین نیز سفارشهای فراوانی درباره اجرای عدالت به چشم می خورد.
امام جمعه تبریز سخنان و کردارهای پیشوای متقیان امام علی(ع) در مورد عدالت را مورد اشاره قرار داد و افزود: عدالت در نزد آن بزرگوار بسیار اهمیت داشت به طوری که حتی بسیاری از اصول و ارزشها را هم بالاتر می دانست.
 وی در ادامه با اشاره به شرافت عدالت به بخشندگی گفت: بخشندگی از عدالت برتر است زیرا عدالت، رعایت حقوق دیگران و تجاوز نکردن به حدود و حقوق آنهاست اما در مسئله بخشندگی انسان با دست خود حقوق مسلم خود را نثار غیر میکند.
حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم تاکید کرد: امام علی(ع) که با دید عمیق خود کل جامعه را در نظر میگرفت، می فرمایند به دو دلیل عدل از جود بالاتر است: «عدل کارها را در مجرای خود قرار می دهد اما جود کارها را از مجرای طبیعی خود خارج میکند.
امام جمعه تبریز ادامه داد: از نظر امام علی(ع) اصلی که می تواند تعادل را در اجتماع حفظ کند و همه را راضی بدارد و به پیکر اجتماع سلامت و به روح آن آرامش بدهد عدالت است.
نماینده ولی فقیه در استان اجرای عدالت در نظام قضائی اسلام را یک اصل و ارزش واقعی و والا دانست و گفت: عدالت باعث حیات، زندگی جامعه، ملت و امت است.
حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با تاکید بر اینکه نظام صحیح اسلام و جامعه حق باید بر اساس عدالت و قضاوت به حق و عدل برقرار باشد، گفت: مجریان عمده عدالت و قسط در جامعه، قُضات هستند و مسئولیت سنگین این رسالت بر عهده قوه قضائیه می باشد. به همین مناسبت کار اساسی حاکم الهی و قاضی باید اجرای عدالت و برقراری قسط باشد.
امام جمعه تبریز با تبیین اهمیت کار قضات گفت: کمتر نظام و منصبی در اسلام مثل قوه قضائیه و منصب قضاوت اهمیت دارد؛ زیرا همین منصب است که از منصب الهی و مقام انبیاء است. و از طرفی جان و مال، نوامیس، عرض و آبروی مردم و همۀ شرف و هستی انسان ها به دست قاضی و در اختیار قاضی است، و او امین مال و جان مردم است./*
  • نوشته شده
  • در شنبه 4 تير 1401
  • ساعت 08
  • توسط abdolah asadi
  • ویرایش شده
  • در ***
  • ساعت --
  • توسط
نظرات شما
captcha refresh