امـروز : سه شنبه 11 ارديبهشت 1403
تاریخ : شنبه 19 اسفند 1396
کد 8418

حجاب و عفاف

به مناسبت روز زن و هم مواردی که در روزهای اخیر در ارتباط با مساله حجاب اتفاق افتاده است و بی توجهی هایی که این روزها در شهرهای مختلف مخصوصاً در تهران در ارتباط با حجاب مطرح شده است و احیانا مواردی که در این مورد برخی افراد مطرح می کنند که آیا حجاب امری است اجباری یا نه، در این زمینه گفت و گو داشته باشیم.

بسم الله الرحمن الرحیم

حجاب و عفاف دو ارزش والا در جامعه بشری بویژه در جوامع اسلامی است، با توجه به معانی ارائه شده حجاب امری است ظاهری و در ارتباط با جسم و تن انسان است و اگرچه پوشش حجاب در ظاهر افراد ظهور پیدا می کند اما این نیز برخاسته از اعتقادات و باورهای درونی افراد است.

عفاف هم برخاسته از حالات درونی انسان نشات می گیرد، عفت حالتی درونی و نفسانی است که توسط آن از غلبه شهوت جلوگیری می شود. در قرآن کریم از واژه عفت در دو معنا استفاده می شود، گاهی به معنای خود یعنی نگهداری و پاکدامنی و گاه به معنای قناعت در مسائل مالی مورد نظر است.

از مجموع معانی ذکر شده برای عفاف و حجاب می توان نتیجه گرفت که عفاف نوعی حجاب درونی است که انسان را از گناه باز می دارد و حاصل این عفاف حجاب و پوشش ظاهری است و به تعبیر لطیف تر حجاب میوه عفاف و عفاف ریشه حجاب است.

حضرت امام (رض) در مورد حجاب و عفاف می فرمایند: باید توجه داشته باشید که حجابی که اسلام قرار داده است، برای حفظ آن ارزش‌های شماست. هر چه را که خدا دستور فرموده است؛ چه برای زن و چه برای مرد، برای این است که، آن ارزش‌های واقعی که این‌ها دارند و ممکن است به واسطه وسوسه‌های شیطانی با دست‌های فاسد استعمار و اعمال استعمار پایمال می‌شدند. این‌ها، این ارزش‌ها زنده بشود. (صحیفه امام، ج ۱۹، ص ۱۸۵)

بعضی از علما و صاحبان اندیشه و علم بر این باورند که حجاب حق الله است و قائل هستند به اینکه حرمت حجاب زن فقط اختصاص به زن، شوهر، برادر و فرزندانش ندارد و همه اینها اگر به بی حجابی زن راضی باشند، خداوند و قرآن راضی نخواهد بود چون حیثیت زن به عنوان حق الله است فلذا کسی حق ندارد بگوید من به حجاب و بی حجابی زن خود رضایت می دهم چرا که کسی نمی تواند حق خدا را تصاحب کند.

حضرت رسول اکرم(ص) می فرمایند حقوق خداوند متعال بزرگ تر از آنست که توسط بندگان ادا شود و نعمتهای خداوند بیشتر از آنست که بشمارش بیاید. حجاب که امر خداست و شارع مقدس به عنوان یکی از احکام ضروری دین قرار داده است باید حفظ شود، حفظ این واجب الهی اطاعت از خداوند است و اطاعت از او حقی است که بر بندگان نهاده شده است و هر انسانی بخاطر تعبد الهی این حق و حد الهی را باید ادا کند.

پس حکمت حجاب سنجش میزان عبودیت و اطاعت بندگان است، بانوان با حفظ حجاب می توانند اطاعت که روح و جسم عبادت است اثبات کنند که در زمره عبادت کنندگان قرار بگیرند.

خداوند در آیه ۳۱ سوره نور حجاب را بطور صریح و آشکار مطرح نموده است و علاوه بر آن محارم را مطرح می نماید تا آنها مورد توجه نگاه های ناپاک قرار نگیرند و احترام زنان حفظ شود:

وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى‌ جُیُوبِهِنَّ وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنِی إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنِی أَخَواتِهِنَّ أَوْ نِسائِهِنَّ أَوْ ما مَلَکَتْ أَیْمانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِینَ غَیْرِ أُولِی الْإِرْبَهِ مِنَ الرِّجالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلى‌ عَوْراتِ النِّساءِ وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِیعاً أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ

و به زنان با ایمان بگو: از برخى نگاه‌ها چشم‌پوشى کنند و دامن‌هاى خود را حفظ نمایند و جز آنچه (به طور طبیعى) ظاهر است، زینت‌هاى خود را آشکار نکنند و روسرى خود را بر گریبان بیفکنند (تا علاوه بر سر، گردن و سینه‌ى آنان نیز پوشیده باشد) و زینت خود را ظاهر نکنند جز براى شوهر، یا پدر یا پدرشوهر، یا پسر، یا پسرشوهر (که از همسر دیگر است) یا برادر، یا پسربرادر، یا پسرخواهر، یا زنان (هم‌کیش)، یا آنچه مالک شده‌اند (از کنیز و برده)، یا مردان خدمتکار که تمایل جنسى ندارند، یا کودکانى که (به سنّ تمییز نرسیده و) بر امور جنسى زنان آگاه نیستند. و پاى خود را به گونه‌اى به زمین نکوبند که آنچه از زیور مخفى دارند آشکار شود. اى مؤمنان! همگى به سوى خدا باز گردید و توبه کنید تا رستگار شوید، و در آیه ۵۹ سوره احزاب به پیامبر دستور حجاب را نسبت به زنان  آن حضرت اعلام می دارد:
یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى‌ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِیماً
اى پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: روسرى‌هاى بلند بر خود بیفکنند، این (عمل) مناسب‌تر است، تا (به عفّت و پاکدامنى) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند، و خداوند آمرزنده مهربان است.

الحمدلله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به موضوع حجاب توجه خاصی داده شده و کارهای فرهنگی زیادی انجام گرفته شده است اما در سالهای اخیر برخی کارهایی که موجب بی حجابی و بدحجابی بانوان محترم شود، انجام شده است و این بخاطر علل مختلفی است که اشاره می شود:                                          

۱- ضعف در تبیین فرهنگ اسلام

۲- عدم برنامه ریزی جامع و مناسب

گرچه برنامه های زیادی وجود داشته ولی مسئولان محترم هماهنگی لازم را نداشته اند.

۳- ترویج فرهنگ تساهل و تسامح

فرهنگ تساهل از طریق رسانه های غربی و در برخی موارد داخلی است، که موجب کم توجهی به حجاب شده است

۴- ضعف در معرفی الگوهای مناسب

۵- جنگ نرم گسترده دشمن


دشمن بصورت شبانه روزی برای ایجاد فرهنگ مورد نظر خود در کشور و برای نفوذ و اثر گذاری در ایران اسلامی با شیوه های گوناگون تبلیغی و از طریق رسانه ها، هجمه گسترده ای علیه مبانی اعتقادی و اخلاقی و بنیان های خانواده شکل داده است که در برخی جاها متأسفانه اثر گذاری داشته است و تلاش می کنند حجاب را که نمونه عینی اسلامی و ایرانی بودن زن ایرانی است را استحاله کرده و الگوی زن غربی را که جزء برهنگی و برده داری زن توسط مردان هوسباز، برای زنان نتیجه ای ندارد در زن مسلمان پیاده کند به این جهت لازم است همه زنان و بانوان محترم اسلامی در عین حالیکه به رسالت خود در تمامی عرصه ها ایفای نقش و انجام وظیفه می کنند، نسبت به حجاب و عفاف خود بیش از پیش اهتمام کنند./

  • نوشته شده
  • در شنبه 19 اسفند 1396
  • ساعت 15
  • توسط itshams itshams
  • ویرایش شده
  • در پنجشنبه 29 مهر 1400
  • ساعت 08
  • توسط shahla asadzadeh
نظرات شما
captcha refresh