امـروز : شنبه 8 ارديبهشت 1403
تاریخ : شنبه 28 مهر 1397
کد 13199

فرهنگ کتاب و کتابخوانی؛ شاه کلید دستیابی به قله‌های معرفت

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: بسط فرهنگ کتابخوانی در جامعه، شاه کلید دستیابی به قله‌های معرفت در فرهنگ و تمدن اسلامی است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی و امام جمعه تبریز گفت: بسط فرهنگ کتابخوانی در جامعه، شاه کلید دستیابی به قله‌های معرفت در فرهنگ و تمدن اسلامی است که در این راستا توجه به بسترساز‌های لازم جهت ایجاد کتابخانه‌ها و نمایشگاه‌های کتاب و ترویج فرهنگ مطالعه بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم در آئین گشایش شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز و ششمین دوره نمایشگاه نشر دیجیتال، با بیان اینکه کتاب و نگارش از گرانمایه‌ترین و مهمترین امور بشر محسوب می‌شود، گفت: کتاب بزرگترین عامل صیانت و نگهبانی از اندیشه‌های دانشمندان است.

امام جمعه تبریز افزود: بقای علوم و اندیشه‌ها که باعث رشد فکری و عملی اجتماع می‌شود، وابسته به وجود کتاب است.

وی با تاکید بر اینکه علم با تمام ارزش ذاتی که دارد اگر انتقال پیدا نکند محبوس می‌ماند و کوچکترین ارزشی ندارد، تصریح کرد: به همین دلیل است که امروزه باوجود سی‌دی و انتشار کتاب‌ها به‌صورت دیجیتال، هیچکدام نتوانسته‎اند جای کتاب را بگیرند چون کتاب ماندگار است.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با اشاره به اینکه دین اسلام برای کتاب و کتابخوانی و کسب علم ارزش خاصی قائل است، گفت: اهمیت کتابخوانی به قدری است که معجزه پیامبر گرامی اسلام از نوع کتاب بوده و در این کتاب مقدس اولین آیات با امر به خواندن و لفظ قلم و علم نازل شده است.

نماینده ولی فقیه در استان ادامه داد: عظمت کتاب در اسلام تا حدی است که خدا به قلم و آن چه که می‌نویسد، قسم خورده است.

امام جمعه تبریز با اشاره به اینکه در قرآن و روایات مختلف و در گفتار بزرگان دینی بر نقش سازنده کتاب در رشد و تعالی فکر انسان‌ها بسیار تاکید شده است، افزود: کتاب و کتابخوانی وسیله‌ای برای حفظ، سازماندهی و انتقال ذخایر فرهنگی و علمی به نسل‌های آینده است و تاثیرات معنوی کتاب و به میراث گذاشتن کتاب برای آینده، همیشه مورد تاکید بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین آل‌هاشم گفت: بررسی آماری محتوای قرآن نشان می‌دهد که واژه‌ی کتاب به اشکال مختلف ۲۵۵ بار، واژه‌ی علم ۵۸۲ بار، قلم ۲ بار و اقرا ۳ بار در قرآن تکرار شده‎اند؛ در نتیجه مطالعه و کتابخوانی و تحصیل علم و دانش از فرایض مؤکد در دین اسلام، قرآن مجید، احادیث ائمه و گفتار بزرگان است.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که بر انس با کتاب به‌ویژه در میان جوانان تاکید دارند، ادامه داد: باید به مساله کتاب و کتابخوانی و برگزاری نمایشگاه های کتاب اهمیت دهیم./*

  • نوشته شده
  • در شنبه 28 مهر 1397
  • ساعت 09
  • توسط itshams itshams
  • ویرایش شده
  • در ***
  • ساعت --
  • توسط
نظرات شما
captcha refresh