امـروز : جمعه 10 فروردين 1403
تاریخ : چهارشنبه 23 آبان 1397
کد 13600

استقلال وکلا ، ضامن بقای عدالت

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت : استقلال وکیل در نظام حقوقی ایران ضامن بقای عدالت است و کانون وکلای برای تحقق این عدالت مستقل شده است.

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم در آیین افتتاحیه سی و یکمین همایش اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری کشور (اسکودا) با تاکید به برخورد کانون وکلا با رفتارهای غیر حرفه ای و تخلفات برخی از افراد شاغل در این کسوت گفت: کانون وکلا برای تحقق عدالت مستقل شده است که این تشکل باید برای حفظ اعتبار حرفه ای وکلا خود را مکلف به برخورد با بداخلاقی ها و تخلفات بدانند.

امام جمعه تبریز افزود: در کشور ما هرگونه فعالیت حقوقی و قضایی به محوریت اسلام و مبانی دینی استوار است که برای حرکت در چنین مسیری تعامل و همکاری سازنده و عزت مدارانه بین کانون های وکلا و دستگاه قضایی لازم و ضروری است.

وی وکلا را تحقق دهنده حقوق مردم عنوان کرد و گفت: وکلا برای گسترش عدالت کار قضاوت را انجام می دهند و قضاوت و عدالت از تاکیدات دین اسلام است که داری ارزشی والا و ممتاز و منطبق بر ذات بشری است.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با بیان اینکه انسان در طول تاریخ همواره به دنبال عدل و عدالت بوده و راهکارهایی برای تحقق در نظر گرفته است، ادامه داد: نظام مقدس جمهوری اسلامی به عنوان نظام مردم سالاری دینی عدالت را جزو اصول محوری و اصلی خود قرار داده است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی عدالت در عمل را جزء دشوارترین کارها دانست و افزود: دشواری این موضوع از آنجا نشأت می گیرد که خداوند در قرآن کریم عدالت را در سایه نفی هرگونه ظلم و ستمگری عنوان کرده وحتی گرایش اندک به ظلم را قبیح برشمرده است.

امام جمعه تبریز با اشاره به انتظارات مردم از دستگاه قضائی گفت: تسریع و تسهیل در فرآیند دادرسی، رعایت کرامت انسانی، راهنمایی و ارشاد درست مراجعه کنندگان و یکسان نگری اصحاب دعوی باید محور امورات جاری در دستگاه قضائی باشد.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم وکیل را کاشف حجاب قاضی عنوان کرد و ادامه داد: از تضارب آرای وکلای هر پرونده، حقیقت نزد قاضی به سهولت کشف می شود و این رویه برای تحقق عدالت در جامعه بسیار ضرورت دارد.

وی با تاکید بر اجباری شدن داشتن وکیل برای آحاد مردم خاطرنشان کرد: بر اساس قانون اساسی حق داشتن وکیل جزو حقوق شهروندی است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی نقش وکلا را در حوزه های سیاسی و مسایل روز کشور مهم و تعیین کننده دانست و تصریح کرد: موضع گیری صریح، بدون واهمه و قاطع در قبال مظالمی که از سوی استکبار جهانی علیه ملت ایران می شود باید جزء اولویت های وکلای کشور باشد./*

  • نوشته شده
  • در چهارشنبه 23 آبان 1397
  • ساعت 04
  • توسط itshams itshams
  • ویرایش شده
  • در ***
  • ساعت --
  • توسط
نظرات شما
captcha refresh