امـروز : يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
تاریخ : چهارشنبه 4 ارديبهشت 1398
کد 16376

امام جمعه تبریز عنوان کرد؛ گردشگری بر مبنای فقه اسلامی راهکاری برای برون رفت از بن بست های اقتصادی است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: فقه گردشگری موضوعی ابتکاری است که ریشه ای به قدمت تاریخ اسلام دارد و بواسطه آن میتوان تحقیقات عالی بین المللی در حوزه گردشگری حلال را به راهکاری برای برون رفت از بن بست های اقتصادی تبدیل کرد.

به گزارش دفتر نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم در نخستین همایش بین‌المللی فقه گردشگری در تالار وحدت دانشگاه تبریز با بیان اینکه پرداخت مراکز علمی حوزوی و دانشگاهی همچنین نخبگان این دو نهاد علمی به موضوع تخصصی فقه و جنبه‌های فقه اسلام به ویژه گردشکری، بسیار مهم است، گفت: گردشگری حلال یکی از محل‌های کسب درآمد و صنعت های پر درآمد در جوامع اسلامی است.

 امام جمعه تبریز با اشاره به سفارش‌ دین اسلام برای سیر و سفر جهت شکوفایی متون اسلامی افزود: مسلمانان برای فراگیری علم و دانش حتی به کشورهای غربی هم سفر کرده اند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری همایش فقه گردشگری ادامه داد: زمانی که اروپا در قرون وسطی و گرفتار جنون عقلی شده بود، مسلمانان به سوی علم و ترویج پژوهش و نهضت ترجمه گام برداشته و خلاء علمی موجود در جهان را پر کرده و تمدن درخشان اسلامی بنا ساخته و به دنیا عرضه کردند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: کشورهای اسلامی برخلاف برخی کشورها که با احداث دیوار مانع از گسترش علم بودند؛ همیشه مردم را برای سفر و تشویق به تفکر و عبرت از سرنوشت فرمانروایان طغیانگر دعوت میکردند.

امام جمعه تبریز با توصیه به مسلمانان برای رجوع به گذشته درخشان خود تصریح کرد: اگر مسلمانان جهان به گذشته درخشان خود یک نیم نگاهی داشته باشند، قطعاً متوجه می‌شوند که با الهام از گذشته و اتکاء به معیار تمدنی از گذشته خود می‌توان دستاوردهای برجسته علمی و معنوی خود را به شهروندان دهکده جهانی تقدیم کرد.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با اشاره به غنای فقه شیعه که باعث شده سیره علمی و عملی معصومان راه‌حل‌های کاربردی در جهت معیشت مسلمان باشد، ادامه داد: امیرالمومنین حضرت علی(ع) می‌فرمایند ” از شهری به شهری و از کشوری به کشوری دیگر نمی‌رود مگر اینکه هدفش ساماندهی امور معیشت، گام نهادن در اصلاح آخرت و برخورداری از لذت و تفریح حلال باشد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری همایش فقه گردشگری با تشریح ویژگی‌های همایش فقه گردشگری در تبریز گفت: ضرورت توجه دولت‌ها به ملت‌های مسلمان از نظر تاریخی و  بررسی ظرفیت‌های مسلمانان و جوامع اسلامی در حوزه گردشگری از ویژگی های این همایش است.

وی با بیان اینکه در قرآن کریم روش شناخت تاریخ بر محور توحید روی دو پایه استوار است، گفت: یکی از این روش ها  بر پایه مشاهدات عینی است که بعنوان مثال فریضه حج بزرگترین انگیزه جهانگردی در اسلام است که در هیچ دین دیگری نظیر آن وجود ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم ادامه داد: حج یکی از واجبات اسلام است که بر محور گردشگری بنا شده و مجمع منحصر به فرد مسلمانان عالم است.

وی افرود: وقتی مسلمانان از نژاد و محیط مختلف همدیگر را در این همایش ملاقات می‌کنند، با دنیای بزرگ اسلام آشنا میشوند و این فرصتی برای انتقال تجربه‌ها است.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه گردشگری سومین صنعت درآمدزایی جهان پس از نفت و خودروسازی است، گفت: استفاده از ظرفیت گردشگری که از پیشینه فرهنگی بالایی برخوردار است، راهکار برای برون‌رفت است بطوریکه کشورهای غیرمسلمان مانند تایلند و ژاپن در زمینه گردشکری حلال فعالیت زیادی دارند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری همایش فقه گردشگری تحقیقات علمی بین‌المللی دانشمندان ایرانی در حوزه گردشگری حلال را یادآور شد و گفت: بر اساس این تحقیقات متولیان گردشگری به تعیین خط و مشی اجرایی و سیاست‌های درآمدزایی باید داشته باشند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در پایان گفت: همایش فقه گردشگری، یک همایش نو و ابتکاری است که در نوع خودش کم‌نظیر بوده و امروز شاهد مشارکت فعال طلاب، اساتید و دانشجویان هستیم./*

  • نوشته شده
  • در چهارشنبه 4 ارديبهشت 1398
  • ساعت 14
  • توسط itshams itshams
  • ویرایش شده
  • در ***
  • ساعت --
  • توسط
نظرات شما
captcha refresh