امـروز : يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
تاریخ : يکشنبه 9 تير 1398
کد 17125

رویکرد دولت در حوزه بهداشت و درمان؛

سنگینی کفه عدالت در توزیع خدمات و تسهیل فعالیت خیران سلامت؛

نماینده ولی فقیه آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت: سنگین کردن کفه عدالت در تقسیم نیروی انسانی و تجهیزات حوزه بهداشت و درمان، تسهیل فعالیت خیران سلامت، باید مهمترین رویکرد دولت در بخش علوم پزشکی باشد.

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، حجت الاسلام و المسلمین سید محمدعلی آل هاشم در ششمین همایش خیران سلامت استان با بیان اینکه در شرایط آشوب زده دنیای امروز معیشت و سلامت جزء اولویت های اصلی بشریت به شمار میرود، گفت: علی رغم غفلتی که در زندگی مدرن امروز در جریان است، اما هستند افراد خیر و نیک اندیشی که از مال خود میگذرند و در راه سلامت و معیشت و سعادت و رفاه دیگران هزینه میکنند.

امام جمعه تبریز گفت: دستور دین ما بر همین پایه استوار است و این میراث نیاکان ماست که کار ارزشمندی است، ادامه داد: بعثت پیامبر اکرم برای ارتقاء مکارم اخلاق بوده است؛ و چه اخلاقی بالاتر از این که به همدیگر مهر بورزیم، به همدیگر محبت کنیم و به ضعفا، نیازمندان و مستضعفان کمک کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم، اسلام را دین با برکتی عنوان کرد و گفت: هر کس در این مسیر به سیره نبوی توجه کرد، در انفاق و سخاوت جلودار است چرا که بخشش، نیوکاری، تلاش برای رفع مشکلات مردم و فعالیت های عام المنفعه در آموزه های دینی ما هم تاکید شده است.

نماینده ولی فقیه در استان گفت: شک نداشته باشید کمک به سلامت مردم و تجهیز فضاهای درمانی و ساخت مراکز بهداشتی و درمانی صدقه جاریه ای خواهد بود که دنیا و آخرت مان را آباد میسازد.

امام جمعه تبریز در ادامه با یادی از مرحوم نیّر دبیرکل مجمع خیران سلامت کشور گفت: خوشبختانه تشکل هایی که در سال های اخیر هدایت خیل عظیم کمک های خیرخواهانه در مسیرهای اولویت های کشور را بر عهده گرفته اند، همین مجمع خیرین سلامت کشور است.

وی افزود: در همین راستا با هدف جذب و هدایت های مالی در بخش سلامت که یکی از دو اولویت های مردم است، فعالیت های گسترده ای داشته است.

حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم برگزاری همایش خیران سلامت با حضور خیران را در فرهنگ سازی و تشویق مردم برای مشارکت در امور خیریه بسیار موثر دانست و ادامه داد: هر چند از نظر شمار تخت های بیمارستانی در مراکز درمانی کمبود وجود دارد اما نباید از بحث پیشگیری، آموزش نیروی انسانی، پژوهش در حوزه سلامت غافل بمانیم.

امام جمعه تبریز با تاکید بر اینکه باید این موضوعات که در اساسنامه و اهداف تشکیل مجمع هم آمده است در اولویت قرار دهیم، تصریح کرد: بهترین راه ارتقاء سلامت اقدامات پیشگیرانه است و از طریق تغذیه مناسب، ورزش همگانی محقق میشود که متاسفانه مشکلات کشور در این بخش باعث فشار زیاد به بخش های درمانی شده است.

وی گفت: اقدامات پیشگیرانه تجربه موفق در حوزه سلامت در سطح جهان است و حسن انجام آن بر هیچ کسی پوشیده نیست از این رو خوشبختانه در کشور ما وزارت بهداشت و درمان و در استان ما دانشگاه علوم پزشکی به این گونه اقدامات توجه بیشتری داشته اند و طرح هایی مانند غربالگری فشار و قند خون، فلج اطفال و سل از جمله آنهاست، که نشانگر توجه ویژه این وزارتخانه و اولویت دادن به اقدامات پیشگیرانه است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان اینکه علم و پژوهش که اولین توصیه رهبر انقلاب در بیانیه فاخر گام دوم انقلاب است باید مورد توجه مجمع خیران سلامت باشد، گفت: دانش آشکارترین وسیله عزت و قدرت یک کشور است، روی دیگر دانایی توانایی است، ما به سوء استفاده از دانش آنچه غرب با آن کرد، توصیه نمیکنیم اما موکداً به نیاز کشور، به جوشاندن چشمه دانش در میان خود اصرار می ورزیم.

وی در ادامه با اشاره به آثار و برکات توجه به تجهیز مراکز درمانی با استفاده از تولیدات داخلی گفت: اگر برای تجهیز مراکز درمانی که توسط خیران ساخته میشود از تولیدات داخلی استفاده کنیم، ضمن خدمت در بخش سلامت کمک خوبی به اشتغال خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم ادامه داد: تقویت اشتغال از راهکاری پیشگیرانه برای کاهش هزینه ها در بخش  سلامت است، بطوریکه وقتی جوانی در بخشی شاغل است حداقل از نظر سلامت روانی وضعیت خوبی خواهد داشت.

نماینده ولی فقیه در استان خاطرنشان کرد: البته ناگفته نماند ساخت مراکز درمانی هم کمک شایانی به اشتغال داشته و دارد و نمونه آن بیمارستانی است که خیر محترم جناب آقای مردانی آذر در شهرک خاوران میسازد.

وی با تاکید بر اینکه نباید کمبود امکانات رو نادیده گرفت، گفت: بخاطر اینکه کمبود امکانات فعالیت متخصصان را با مشکل مواجه خواهد کرد، بنابراین باید امکانات پزشکی هم رشد پیدا کند البته در کنار ایجاد امکانات و تجهیرات نیروی انسانی مستعد و کارآمد مورد توجه قرار گیرد تا بتوانیم سرانه پزشک را ارتقاء دهیم.

حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم ورود خیران برای تربیت پزشک عمومی و متخصص را ضروری خواند و گفت: با توجه به محدویت های امکانات آموزش عالی دولت، خیران میتوانند منشاء اثرات خوبی باشند و از جوانان و نوجوانان مستعد کم برخوردار از نظرمالی حمایت کنند.

امام جمعه تبریز ادامه داد: از این رو سنگین کردن کفه توزیع عدالت در تقسیم امکانات بهداشتی کشور اعم از نیروی انسانی و تجهیزات موضوعی اجتناب ناپذیر است، چرا که عدالت بعنوان محور توسعه پایدار و یکی از ارکان تمدن نوین اسلامی میتواند کمبودهای موجود را برای رسیدن به شرایط مطلوب جبران کند.

نماینده ولی فقیه در استان در پایان از وزارت بهداشت و درمان خواست: زمینه را برای فعالیت خیران سلامت را بیشتر کند چرا که گاهاً بروکراسی اداری و فرسایشی خیر را تا مرحله پشیمانی پیش میبرد.

امام جمعه تبریز تاکید کرد: دولت باید دستگاه های خود را برای همکاری با خیران چه در بخش سلامت و درمان، مدرسه سازی و مسکن سازی موظف کند و با کسانی که همکاری ندارند برخورد شود و خیران محترم جز دغدغه ای برای تکمیل پروژه های خود نداشته باشند./*

  • نوشته شده
  • در يکشنبه 9 تير 1398
  • ساعت 10
  • توسط itshams itshams
  • ویرایش شده
  • در ***
  • ساعت --
  • توسط
نظرات شما
captcha refresh