امـروز : يکشنبه 9 ارديبهشت 1403
تاریخ : چهارشنبه 9 مرداد 1398
کد 17495

مدیریت یکپارچه شهری در گام دوم انقلاب با توجه به معماری اسلامی و عدالت در توزیع امکانات

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت: بازگشت به هویت ایرانی و اسلامی گذشته و عدالت در توزیع امکانات شهری با مدیریت یکپارچه شهری در گام دوم انقلاب؛ باید رویکرد اصلی شهرداران و معماران شهری باشد.

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، حجت الاسلام و المسلمین سید محمدعلی آل هاشم در همایش شهر پایدار و گام دوم انقلاب در تالار وحدت دانشگاه تبریز با بیان اینکه بی‌هویتی و آشفتگی در معماری شهری فضای بصری و هویت شهری را دچار آشفتگی کرده‌ است، گفت: شاید مهم‌ترین وظیفه مدیریت شهری، سنگین کردن کفه عدالت در تقسیم امکانات عمومی شهر باشد.

امام جمعه تبریز افزود: معماری ایرانی اسلامی از نیازهای شهرهای ماست که باید با نگاهی صریح و توجه به اقتضاعات اجتماعی و فرهنگی شهری صورت پذیرد.

وی با اشاره به اینکه برای تحقق بخشیدن به بیانیه گام دوم انقلاب در حوزه معماری باید فعالان این عرصه در استان چارچوب فکری و فرهنگی ارائه دهند، ادامه داد: در این میان موضوعی که مدنظر است چارچوبی که شامل مقاطع طیف‌ها و سبک‌های معماری تبریزی باشد، چرا که ساخت فضا و بناهای فاخر لازم است ولی باید متناسب با فرهنگ و اعتقادات اسلامی هم باشد.

حجت الاسلام و المسلمین آل‌هاشم گفت: وقتی از لزوم تناسب فرهنگی سخن می‌آید، مباحثی نظیر عدالت محوری و حل چالش‌های شهر مانند حاشیه‌نشینی را هم باید در برگیرد، چرا که عدالت در صدر اهداف جمهوری اسلامی قرار دارد.

امام جمعه تبریز افزود: در ایران دل‌های مسئولان باید در همه حال برای رفع محرومیت‌ها بتپد و از شکاف‌های عمیق طبقاتی به شدت بیمناک باشد .

وی با تاکید بر اینکه کسب ثروت جرم نیست بلکه مورد تشویق نیز است، تصریح کرد: تبعیض در توزیع منابع عمومی و میدان دادن به ویژه‌خواری و مدارا با فریب‌گران اقتصادی به بی‌عدالتی می‌انجامد و به شدت ممنوع است.

حجت الاسلام و المسلمین آل‌هاشم ادامه داد: غفلت از قشرهای نیازمند به هیچ وجه مورد قبول نیست و به منظور ایجاد تغییرات لازم در شهرداری‌ها و برای تحقق توصیه‌های هفت‌گانه رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب باید به همت جمعی و راهبردها و نگاه گفتمان متفاوت در تعامل موثر با دستگاه‌های اجرایی و مراکز تحقیقاتی طرحی نو اندازیم و یک بازگشت به هویت قدیمی و تاریخی شهرها داشته باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان یکی از راهکارهای رفع مشکل کلان‌شهرها و شهرهای بزرگ را تحقق مدیریت یکپارچه مدیریت شهری برشمرد و گفت: از طریق مدیریت بهینه، مدیریت جوان کارآمد و تعامل‌گرا با ایجاد هماهنگی بیشتر بین سازمان‌های مجری، مدیریت شهری و مشخص شدن کامل نقش هر کدام در مدیریت یکپارچه شهر شکل گیرد.

امام جمعه تبریز با تاکید بر اینکه هنوز مدیریت یکپارچه شهری تحقق نیافته است، گفت: نتیجه نگاه صرف به سیما و منظر شهری و عدم توجه به روح شهر و هویت تاریخی اکنون در شهرها مشاهده می‌شود ولی هنوز با آنچه که باید باشد، فاصله دارد که باید در گام دوم انقلاب به این موضوع توجه ویژه داشته باشیم./*

  • نوشته شده
  • در چهارشنبه 9 مرداد 1398
  • ساعت 15
  • توسط itshams itshams
  • ویرایش شده
  • در ***
  • ساعت --
  • توسط
نظرات شما
captcha refresh