امـروز : چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403
تاریخ : چهارشنبه 16 مرداد 1398
کد 17600

حوزه علمیه در جامعه پردازی و تمدن‌سازی اسلامی پیشگام باشد

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت: هسته اصلی مفهوم گام دوم انقلاب تمدن‌سازی جدید اسلامی است که این تمدن سازی بدون حضور حوزه علمیه، طلاب و علما امکان‌پذیر نیست.

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم در مراسم اختتامیه اردوی آموزشی و تربیتی حوزه های علمیه کل کشور در مدرسه علوم دینی حضرت ولیعصر (عج) تبریز با بیان اینکه حوزه‌های علمیه مرکز آموزش اسلام و تعمیق آن در جامعه هستند، گفت: امروز حوزه علمیه مثل گذشته جدا از مسائل و حوادث عالم نیست و طلاب جوان طلائیه‌دار گام دوم انقلاب هستند و در پیشبرد حرکت انقلاب در گام دوم نقش مهمی خواهند داشت .

امام جمعه تبریز افزود: شناساندن معارف دینی به مردم بخشی از وظایف طلبه است و بخش دیگر این وظیفه، محقق کردن معارف دینی در متن زندگی مردم است.

وی با بیان اینکه حوزه، مرکزی است که عالم دینی پرورش میدهد، ادامه داد: طلاب شاگردان مکتب اهل‌بیت و ره‌پویان همان راه، هستند که همواره با انرژی بخش و نشاط آوری و با تسلط بر معارف اسلامی برای تحقق اسلام وارد میدان عمل شوند.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم در ادامه متذکر شد: روحانیت باید وصیت نامه امام راحل، بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب و خاطرات دوران انقلاب و دفاع مقدس را حتما جزو اولویت های برنامه مطالعاتی خود قرار دهند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی خطاب به طلاب با تاکید بر اینکه فقه و درس خواندن را کاملاً جدی بگیرید، گفت: فقه، استخوان‌بندی و ستون فقرات زندگی اجتماعی و سیاسی است و تحصیل اصلی ترین وظیفه طلبه میباشد که کار را باید متقن و خوب انجام داد؛ درس را باید خوب خواند؛ اخلاق را باید رعایت کرد؛ تدین را باید در زندگی خود اصل دانست.

امام جمعه تبریز افزود: رعایت زی طلبگی، ادب و اطاعت از بزرگان حوزه‌ها و مراجع تقلید از وظایف مهم طلاب است: بزرگان حوزه نیز در مقابل طلاب جوان، حلم و تحمل داشته باشند.

وی ادامه داد: امروز باید با اخلاص و با تلاش و با جهاد حرکت کنیم تا در جامعه ثمر داشته باشیم این عمل ماست، که تأمین کننده و تعیین کننده آینده، آثار و ثمرات ما است.

حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم تصریح کرد: طلبه باید خودش را با شرایط و امکانات و پیشرفتهای زمان هماهنگ کند؛ همین درس را بخواند، همین علم را بیاموزد، همین سلوک اخلاقی و معنوی را داشته باشد؛ اما از ابزارهای روز جهان هم استفاده کند.

امام جمعه تبریز با تاکید بر اینکه طلاب باید با معارف روزگار خودشان آشنا بشوند و علوم روز را بشناسند، گفت: البته این به معنای آن نباشد که درسهای خودشان را رها کنند، برنامه‌های حوزه باید فراگیر باشد و به قدر لازم و کافی طلاب را آشنا کند.

وی با بیان اینکه یک مسأله، مسأله ارزشها در حوزه است، اظهار داشت: طلاب باید ارزشهایی را به عنوان ارزشهای ثابت و زوال‌ناپذیر همواره به یاد داشته باشند؛ که از جمله‌ آنها، ارزش علم و ارزش جهاد است.

نماینده ولی فقیه در استان تاکید کرد: ارزش جهاد را دست کم نگیرید. طلبه جهادگر، طلبه تلاشگر، طلبه بسیجی، طلبه‌یی که آماده است تا در میدانهای خطر حضور پیدا کند، این طلبه است که اگر با ابزار علم مجهز شد، آن وقت دنیایی در مقابل او دیگر تاب نمی آورد.

امام جمعه تبریز افزود: طلبه باید راه را با معرفت و علم و یقین انتخاب کند و با معرفت و علم و یقین هم آن را ادامه دهد.

حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم اضافه کرد: برادران عزیز، طلاب و فضلای جوان در جوانی خودتان را بسازید؛ شما روزگارهای مهم و حساسی را در پیش خواهید داشت، این کشور و این نظام و این نهضت عظیم اسلامی در سطح عالم، به شماها احتیاج خواهد داشت؛ از لحاظ معنوی باید خودتان را بسازید. البته نقشه، نقشه آسانی است؛ اما پیمودنش اراده میخواهد.

وی با بیان اینکه طلاب همواره در میدان تبلیغ، بسیجی های نظام بوده‌اند، ادامه داد: طلاب ضمن حفظ روحیه مطالبه گری و عدالت خواهی و نقد کارهای مسئولان، کمک به نظام، کمک به مسئولان، کمک به دولت و کمک به این کسانی که با همه‌ وجود دارند تلاش میکنند.

نماینده ولی فقیه در استان با تاکید بر اینکه طلاب مراقب باشند که دسته‌بندیها و جناح‌بندیهای سیاسی در حوزه نفوذ و رشد نکند، اظهار داشت: جهت گیری سیاسی طلاب، همان جهت گیری سیاسی نظام و انقلاب است؛ همان جهت انقلاب را باید ان‌شاءالله در تبلیغات و در برخورد با مردم – قولاً و عملاً – پی بگیرند.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم خاطرنشان کرد: باید تصویر خوبی از انقلاب و تلاش مسئولان و خدماتی که امروز دولتمردان ما بحمدالله دارند انجام میدهند، در اختیار مردم بگذارید؛ خداوند هم به شما کمک خواهد کرد./*

  • نوشته شده
  • در چهارشنبه 16 مرداد 1398
  • ساعت 18
  • توسط itshams itshams
  • ویرایش شده
  • در ***
  • ساعت --
  • توسط
نظرات شما
captcha refresh