امـروز : پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
تاریخ : يکشنبه 24 فروردين 1399
کد 20726

هویت مسجد، زیباترین و پرمغزترین ابتکارهای اسلام

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت: مسجد مرکزِ مردم و نهادِ الهی، مظهر آمیختگی دنیا و آخرت و پیوند اضلاع مثلث انسان، اجتماع و وحی است؛ از این رو زیباترین و پرمغزترین ابتکارهای اسلام به ‏شمار می ‏آید.

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم در برنامه پیام جمعه این هفته از مسجد بعنوان معجزه دوم پیامبراعظم یاد کرد و گفت: مسجد مهم‏ترین مرکز و کانون عبادت و نیایش به ویژه نماز است، به بیان قرآن کریم، مصونیت‏ بخشی از انحراف، طهارت‏ بخشی، اعتدال ‏بخشی فکری و عملی، آرامش‏ بخشی روحی و روانی، چهار اثر مهم در فرد و جامعه است.

امام جمعه تبریز اضافه کرد: با توجه به این کارکردهای مهم و اساسی، یکی از اصلی‏ ترین فلسفه ‏های وجودی خانه‏ های خدا، بُعد تربیت انسان و تزکیه نفس او است؛ و مسجد، در واقع کانون و مهد جهاد اکبر است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با اشاره به جایگاه‏ مسجد در نسبت با گام دوم انقلاب گفت: طبق سند ارزشمند بیانیه‏ ی گام دوم، ایران اسلامی «وارد دومین مرحله‏ خودسازی و جامعه‏ پردازی و تمدن‏ سازی» شده است. از این منظر شناخت جایگاه مسجد در نسبت با سه مأموریت «خودسازی»،«جامعه ‏پردازی»و«تمدن‏ سازی» بسیار با اهمیت است.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با اشاره به جایگاه مسجد در نسبت با مرحله‏ خودسازی نشستن مؤمن در مسجد را به مثابه آمادگی مداوم او برای نبرد با دشمن دانست.

امام جمعه تبریز با اشاره به جایگاه مسجد در نسبت با مرحله‏ی جامعه‏ پردازی اضافه کرد: براساس بیانات رهبر معظم انقلاب، اگر مسجد کیفیت شایسته خود را بیابد، هزینه‏ های مادی و معنوی بسیاری از دوش جامعه، مردم و مسئولان برداشته خواهد شد.

وی جایگاه مسجد در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب را مورد اشاره قرار داد و گفت: انقلاب بسیار متفاوت ‏تر از نگاه بسیاری از کارشناسان و دست‏ اندرکاران حوزه‏ های فرهنگی است، به‏ طور خلاصه نگاه ایشان به مساجد، از جنس «نگاه تمدنی» است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان اینکه اگر پیام‏های ایشان به اجلاس های سراسری نماز را بازخوانی نماییم، به ‏خوبی به این نگاه تمدن‏ محور پی‏ می‏بریم، ادامه داد : ایشان تأکید دارند مسجد مظهر آمیختگی دنیا و آخرت و پیوند اضلاع مثلث انسان، اجتماع و وحی است و در این روزها که جامعه ما به بحران کرونا مواجه است به این هویت بیشتر پی می بریم.

امام جمعه تبریز با تاکید بر اینکه مسجد، متنوع ترین نقش و کارکرد را در بین نهادهای اجتماعی دارد و در فرهنگ دینی برای مسجد تراز اسلامی ۱۰ کلان ‏کارکرد قابل ترسیم است، گفت: کارکردهایی همچون عبادی، علمی، آموزشی، فرهنگی تربیتی، تبلیغی و بصیرت بخشی، مدیریت، سیاسی، اجتماعی، قضایی، اقتصادی و مبارزاتی و نظامی جزء متنوع ترین نقش مساجد در جامعه اسلامی به حساب می آید.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم اضافه کرد: بخاطر همین کلان ‏کارکردها است که رهبر معظم انقلاب راهبرد “کیفیت شایسته ‏یابی مساجد” را ارائه می‏کنند، در مجموع مساجد مراکزی هستند که آبادانی و رونق آنها به منزله آبادانی جامعه و حکومت دینی است و ضعف‏ های آن، نشانه‏ی ضعف جامعه اسلامی است.

امام جمعه تبریز گفت: بر اساس همین کارکردها این روزها که جامعه با بیماری سخت کرونا مواجع شده است، همانند سال های سخت جنگ مردم پشتیبانی خود را از مدافعان سلامت اعلام میدارند.

وی با بیان اینکه کمک های خیران در این شرایط مسجد محور شده است، ادامه داد: در این شرایط مساجد مظهر فداکاری، ایثار و وحدت است و همان رسالت خود را که در طول ۴۰ سال گذشته انجام میداد دوام و قوام بخشیده است./*

  • نوشته شده
  • در يکشنبه 24 فروردين 1399
  • ساعت 10
  • توسط itshams itshams
  • ویرایش شده
  • در ***
  • ساعت --
  • توسط
نظرات شما
captcha refresh