امـروز : جمعه 31 فروردين 1403
تاریخ : پنجشنبه 19 تير 1399
کد 21268

مطبوعات میتواند برای شادابی جامعه نقش اساسی داشته باشد

امام جمعه تبریز گفت: عدم وابستگی مطبوعات به گروه یا شخص باعث میشود در فضایی آزاد و شفاف خبرنگاران آن مجموعه به رسالت و وظیفه رسانه ای خود عمل کنند.

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم در دیدار اعضای جدید هیئت مدیره خانه مطبوعات استان با بیان اینکه مطبوعات دارای کارکرد اجتماعی است، گفت: در راستای بهبود وضعیت رسانه های استان باید فضای آزاد رسانه ای در مطبوعات حاکم باشد.

امام جمعه تبریز فضای آزاد را مستلزم رعایت اصولی دانست و افزود: فضای آزاد به این معنی نیست که هر موضوعی و مطلبی که به ذهنی خطور میکند، رسانه ای شود. وی استقلال اقتصادی مطبوعات را مورد تاکید قرار داد و گفت: عدم وابستگی مطبوعات به گروه یا شخص باعث میشود در فضایی آزاد و شفاف خبرنگاران آن مجموعه به رسالت و وظیفه رسانه ای خود عمل کنند.

نماینده ولی فقیه در استان از روزنامه نگاری بعنوان یک تخصص یاد کرد و ادامه داد: برای بهبود وضعیت رسانه های استان باید آموزش های مستمر و دوره ای برای روزنامه نگاران و اهالی مطبوعات برگزار شود.

امام جمعه تبریز تقویت استقلال حرفه ای روزنامه نگاران را هم یکی دیگر از مسائل مهم برای بهبود وضعیت رسانه های استان دانست.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با یادآوری بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص وظایف مطبوعات گفت: نقد درست، منطقی و نظارت، فعالیت صادقانه و شفاف و طرح تبادل آراء و افکار در جامعه از جمله وظایف مهم مطبوعات در جامعه است. وی در ادامه مطبوعات را چشم بیدار مردم و آینه تمام نمای یک جامعه عنوان کرد و گفت: مطبوعات وظیفه روشنگری دارد.

امام جمعه تبریز با تاکید بر راستگویی و صداقت در فعالیت های مطبوعاتی افزود: نداشتن صداقت، باعث سلب اختیار انتقاد در مطبوعات میشود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با اشاره به وظیفه مطبوعات در جامعه گفت: برای رشد جامعه نیاز به شفاف سازی داریم که در این راستا اگر مطبوعات به وظیفه خود عمل کند جامعه در ناآگاهی رشد نخواهد کرد.

امام جمعه تبریز با تاکید بر اینکه حیات و سرزندگی مطبوعات جدای از حیات جامعه نیست، گفت: وظیفه اصلی مطبوعات ایجاد بستر برای انتقاد سازنده و راهنمایی یک جامعه است. وی با بیان اینکه اگر مطبوعات نقش نظارتی خود را حفظ نکند، نمیتواند به نقش سازنده خود عمل کند، اظهار داشت: وظیفه اصلی مطبوعات انتقاد سازنده و راهنمایی اعضای جامعه است؛ اگر مطبوعات نقش نظارتی خود را حفظ کند، می تواند انتقاد کند، در غیر اینصورت نمیتواند به نقش و مسئولیت خطیر خود عمل کند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: انتقاد باید سازنده، با رعایت اصول شرعی و در جهت جلوگیری از ریختن آبروی افراد باشد، انتقاد صحیح عبارت از این است که منتقد در زمینه های مورد نظر بر مبنای استدلال های صحیح موضوع را بررسی و اظهار نظر کند.

امام جمعه تبریز اضافه کرد: انتقاد نباید فقط بر مبنای شایعه باشد، بلکه باید بر مبنای بررسی های دقیق، روشن و مشخص بعد از رسیدن به یقین باشد.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم افزود: مطبوعات و رسانه های جمعی، راهنمای جامعه و سیاست های مسئولان مملکتی هستند، مسئولان نیز از انتقادات مطبوعات بی نیاز نیستند، ولی انتقاد باید بر مبنای ادب، اخلاق، انسانیت و رعایت موازین شرعی باشد. وی خاطرنشان کرد: پذیرش نقد و انتقاد به طور قطع نیازمند ایجاد سواد رسانه ای بین اقشار مختلف جامعه است و با توجه به افزایش آمار قشر تحصیل کرده در جامعه آمادگی برای بهره گیری از نقد ایجاد شده است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی اظهار کرد: یکی دیگر از الزامات نقد صحیح حضور کارشناسان زبده در بدنه مطبوعات است، کسانی که در حوزه مطبوعات فعالیت میکنند باید معنای نقد را بدانند؛ نقد صحیح جامعه را پویا می کند./*

  • نوشته شده
  • در پنجشنبه 19 تير 1399
  • ساعت 09
  • توسط itshams itshams
  • ویرایش شده
  • در ***
  • ساعت --
  • توسط
نظرات شما
captcha refresh