امـروز : شنبه 1 ارديبهشت 1403
تاریخ : شنبه 23 اسفند 1399
کد 23407

شیخ محمد خیابانی بدنبال پیاده کردن قانون اساسی بود

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت: شهید شیخ محمد خیابانی یکی از رجال نقش آفرین در تاریخ ایران و آذربایجان بود و به عنوان یکی از بزرگترین رهبران مبارزات مشروطه بدنبال پیاده کردن قانون اساسی بود.

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم در همایش شهید شیخ محمدخیابانی با بیان اینکه در تاریخ مبارزان انقلابی ایران هرجا مبارزه ای بی امان علیه جریان غرب وجود داشت، چهره روحانی مجاهدی دیده می شود، گفت: شیخ محمد خیابانی از جمله روحانیونی بود که به علم فقه، هندسه و نجوم مسلط بود و در هر شرایطی مطابق با نیاز، روش‌هایی را برای تحقق اهداف ملت مسلمان به کار می‌برد.

امام جمعه تبریز گفت: قیام شیخ محمد خیابانی بیشتر قیامی ضد استبدادی و ضد ارتجاعی بوده و او به دنبال پیاده کردن قانون اساسی، مشروطیت و آزادی خواهی در ایران بود.

وی خاطرنشان کرد: شیخ محمد خیابانی مورد تحلیل‌ها و تفسیرهای مختلفی قرار گرفته است، اما این تحلیل‌ها متمایز بوده و آنچه مسلم است، قیام وی بیشتر قیامی ضد استبدادی و ضدارتجاعی بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با بیان اینکه تجزیه طلبی و استقلال آذربایجان جایگاهی در اندیشه وی نداشته است، گفت: با استناد به محتوای نطق‌های شیخ محمد و بر خلاف باوری که برخی هم عصران وی و برخی از محققان امروزی دارند، اندیشه تجزیه طلبی و استقلال آذربایجان هیچ گونه جایگاهی در افکار، اندیشه‌ها و انگیزه قیام او ندارد، به طوری که اگر مجموع سخنرانی‌های ایشان را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم، می‌بینیم که حتی یک بار از تجزیه یا استقلال آذربایجان سخن به میان نیامده است.

امام جمعه تبریز اظهار کرد: از بررسی سخنان رهبر قیام تبریز و موضع‌گیری‌های او چنین برمی‌آید که قیام مجاهدان تبریز به منظور قطع دست اجانب از سلطه پیدا کردن بر کشور و منافع آن، از بین بردن استبداد، احیا و اجرای قانون مشروطیت، سروسامان دادن به اوضاع آشفته کشور، حفظ استقلال همه جانبه کشور، همکاری با نهضت جنگل به رهبری میرزا کوچک خان در راه اصلاح اوضاع کشور و بیدار کردن مردم بوده است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با اشاره به علل شکست قیام شیخ محمد خیابانی گفت: خیانت عوامل بیگانه، کم بودن نیروهای مقاومت، اعتماد بیش از حد به افراد به ظاهر خوب و عدم همکاری هم‌پیمانان خیابانی از دلایل این شکست بود.

وی با اشاره به برخی از جملات شیخ محمد خیابانی اظهار کرد: این شیخ شهید تاکید داشت که «ملتی که از مرگ نمی‌ترسد، هرگز نمی‌می میرد» و «اولین لازمه شرافت هر ملت، استقلال است.»/*

  • نوشته شده
  • در شنبه 23 اسفند 1399
  • ساعت 15
  • توسط itshams itshams
  • ویرایش شده
  • در ***
  • ساعت --
  • توسط
نظرات شما
captcha refresh