امـروز : پنجشنبه 30 فروردين 1403
تاریخ : دوشنبه 27 ارديبهشت 1400
کد 23761

امام جمعه تبریز عنوان کرد؛ پیوند عمیق مذهبى، فرهنگى و اجتماعى عراق و ایران خوشایند محور «غربى - عبرى - عربى» نیست

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم گفت: هدف اصلی آمریكا از اصرار بر باقی ماندن برخی تحریم‌ها، گروگانگیری این بخش از تحریم‌ها جهت وادارسازی ایران به مذاكره در محورهایی مانند حقوق بشر و تروریسم و قدرت موشكی ایران است.

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم با اشاره به تحرکات آشوب‌گرانه‌اى در عراق گفت: مهم‌ترین این تحرکات حمله به کنسولگرى ایران در کربلاى معلی بود که براى جبران ناکامى‌هاى راهبردى است.

امام جمعه تبریز افزود: بعد از شهادت سرداران مقاومت در عراق موجى از تنفر از آمریکا در عراق و خصوصاً نسل جوان این کشور راه افتاده است. به‌گونه‌اى‌که آیین‌هاى سالگرد این دو شهید از دو هفته قبل از سالگرد تا چهل روز پس از آن به شکل مداوم در شهرهاى مختلف عراق توسط قبائل و عشائر مختلف و مواکب حسینى و تشکل‌هاى دانشجویى و طلبگى و موسسات فرهنگى و احزاب مختلف، با شکوه تمام و حتى پرشورتر از تشییع جنازه این دو شهید برگزار شد، موضوعى که فراتر از انتظار دوست و دشمن شد.

نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه اکنون عراق اولین بازار کالاهاى ایرانى در منطقه است، گفت: علیرغم اوج‌گیرى تحریم‌ها و همه سنگ‌اندازى‌هاى دشمن براى تنگ‌ترشدن حصر اقتصادى ایران و برخى کم‌توجهى دستگاه دیپلماسى به همسایگان، روابط و مبادلات تجارى و اقتصادى ایران و عراق کماکان تداوم یافت.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم گفت: این نکات و برخى موضوعات دیگر باعث شده است که استکبار جهانى خصوصاً محور «غربى – عبرى – عربى» شرایط کنونى را برنتابند و بخواهند شکست‌هاى راهبردى خود با این‌گونه تحرکات فتنه‌انگیز جبران کنند.

امام جمعه تبریز افزود: تلاش‌هاى مذبوحانه پیوند عمیق مذهبى و فرهنگى و اجتماعى عراق و ایران را به زعم باطل خود می خواهند دچار اختلال کنند که به یارى خداوند بزرگ و هوشمندى مردم و مسؤولان ایرانى و عراقى، نتیجه ای نخواهد داشت.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اخبار منتشره مبنی بر اینکه ایران و آمریکا در آستانه توافق هستند، گفت: نفس اینکه ایران، آمریکا را به مذاکرات راه نداده است، امری غرورانگیز است که نباید آن‌را دست کم گرفت.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه آمریکا لزوماً آنها را لغو نمی‌کند، بلکه بعضاً به‌تعلیق آن‌ها اشاره می‌کند، افزود: مهم‌ترین مسأله در محور اول، آن است که ایران بر لغو کلیه تحریم‌های پس از برجام تأکید دارد، حال آنکه آمریکا صرفاً تحریم‌های متن برجام و برخی تحریم‌های دوره ترامپ را مد نظر دارد.

وی خاطرنشان کرد: آن‌چه طبق گمانه‌زنی‌ها اکنون تا حدی به‌پیش رفته، توافق‌های اولیه بر روی فهرستی از افراد و نهادهایی است که از تحریم‌های آمریکا خارج خواهند شد. در عین حال که هم‌چنان اختلاف‌نظرهای اساسی در خصوص تعلیق یا لغو تحریم‌ها، اهمیت تحریم‌های غیرهسته‌ای و هم‌چنین زمان‌بندی بازگشت طرفین به تعهدات‌شان، پابرجاست.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با بیان اینکه آمریکا علیرغم اینکه آمریکا در صدد تحمیل و القاء نظرات خود از طریق کشورهای اروپایی در مذاکرات است، گفت: هدف اصلی آمریکا از اصرار بر باقی ماندن برخی تحریم‌ها، گروگانگیری این بخش از تحریم‌ها جهت وادارسازی ایران به مذاکره در محورهایی مانند حقوق بشر و تروریسم و قدرت موشکی ایران است. مذاکره‌کنندگان باید به‌شدت مراقب این شیطنت‌ها باشند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه دیپلماسى و عامل اثرگذارى آن‌ به‌عنوان ابزار سیاست خارجى و اقتدار نظام است، گفت: آنچه سردار سلیمانى را محبوب قلوب و قهرمان ملل مختلف کرده بود، نه تصویر یک ابرمرد نظامى، بلکه یک منش و سبک زندگى اسلامى بوده است.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه نیروى قدس و در رأس آن شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانى به‌خوبى توانست در طول دهه‌هاى اخیر قدرت هوشمند جمهورى اسلامى ایران را در منطقه غرب آسیا گسترش داده و تثبیت کند، افزود: این جوهر ذاتى مبانى اسلامى و طراحى یک راه و فرهنگ و تمدن نو براى بشریت است که همان هم موجب دشمنى‌ها با ماست. این‌راه و فرهنگ نو همان چیزى است که در ادبیات روابط بین‌الملل از آن به‌عنوان «قدرت نرم» یاد مى‌شود و در کنار قدرت سخت نظامى، تبدیل به «قدرت هوشمند» مى‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم گفت: در دوران معاصر از گفت‌وگوهاى رسمى مابین مقامات وزارت خارجه کشورها بسیار فراتر رفته و مفاهیمى همچون دیپلماسى عمومى، دیپلماسى دفاعى، دیپلماسى باشگاهى، دیپلماسى پارلمانى، دیپلماسى فردى عرصه‌هاى نوینى را در روابط کشورها و ملت‌ها به‌وجود آورده‌اند.

وی با اشاره به گستردگى و تنوع این عرصه‌ها گفت: طراحى و سیاست‌گذارى دیپلماسى و سیاست خارجى کشورها به‌صورت بالادستى و جامع‌نگر طراحى شود تا علاوه بر فراگیرى ملزومات بخش‌هاى مختلف، از ثبات و استمرار کافى برخوردار باشد تا با تغییر دولت‌ها با تلاطم روبه‌رو نشود.

امام جمعه تبریز خاطرنشان کرد: درهم‌تنیدگى دیپلماسى دفاعى و سیاسى ما در منطقه پُرتنش غرب آسیا نشانگر ضرورت همین هماهنگى‌ها و همکارى‌ها است.

نماینده ولی فقیه در استان در بخش دیگری از صحبت های خود به اشاره به مناسبت های تقویمی و ماجرای تحریم تنباکو گفت: به بیان رهبر معظم انقلاب «قضیّه تنباکو که یک حرکت عظیم مردمى در کشور بود، عنصر دینى داشت؛ مرجع تقلید حکم کرد، مردم بر طبق حکم او به‌خاطر ایمان دینى عمل کردند و یک خیانت بزرگ را که براى سال‌هاى متمادى پدر این ملّت را درمى‌آورد، از سر این ملّت دور کردند.

امام جمعه تبریز خاطرنشان کرد: مطابق این قرارداد کمپانى «رژى» باید سالانه ۱۵ هزار لیره به صندوق دولت ایران واریز مى‌کرد و در مقابل کشت و فروش توتون و تنباکو را در انحصار خود مى‌گرفت. انگلستان قبلاً توانسته بود از طریق همین قراردادهاى انحصارى، هندوستان را مستعمره خود گرداند و این‌بار مى‌خواست این توطئه را براى ایران رقم بزند.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم تاکید کرد: در نگاه رهبر فرزانه انقلاب، این نهضت، حداقل چهار برکت راهبردى براى کشور عزیزمان ایران داشت که مبارزه با استبداد سلطنتی، مبارزه با نفوذ استعمار و دخالت‌هاى خارجى، مبارزه با خیانت‌هاى جریان روشنفکران غرب‌زده و استقرار و استمرار سیره مبارزه بصیرت‌محور در جریان روحانیت متعهد بود./*

  • نوشته شده
  • در دوشنبه 27 ارديبهشت 1400
  • ساعت 09
  • توسط itshams itshams
  • ویرایش شده
  • در ***
  • ساعت --
  • توسط
نظرات شما
captcha refresh