امـروز : يکشنبه 9 ارديبهشت 1403
تاریخ : پنجشنبه 27 خرداد 1400
کد 23937

چالش های بخش کشاورزی با حمایت از این بخش مرتفع میشود

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت: شکاف فزاینده میان عرضه و تقاضای مواد غذایی باعث شده که بیلان واردات محصولات کشاورزی و مواد غذایی در سال‌های اخیر روندی شتابنده بخود بگیرد و این بخش را با چالش های جدی رو به رو سازد.

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در دیدار با مدیران جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه در دهه‌های اخیر به موازات توسعه اقتصادی سهم بخش کشاورزی در اقتصاد کشور روند کاهشی داشته است، گفت: افزایش قابل ملاحظه واردات محصولات کشاورزی و غذایی در سال‌های اخیر باعث شده است یکی از نقش‌های اصلی بخش کشاورزی که تامین غذا و پاسخ گفتن به تقاضای فزاینده بوده با چالش روبرو شود.
امام جمعه تبریز افزود: گندم به عنوان محصولی اساسی در سبد غذایی جامعه پس از یک دوره کوتاه خود کفایی دوباره به یکی از مهم ترین اقلام وارداتی کشور تبدیل شده و همچنان در تامین روغن نباتی مصرفی و برنج، نهاده‌هایی چون ذرت و جو و گوشت قرمز جزء به واردات نیازمندیم.
وی با تاکید بر اینکه باید واردات در بخش کشاورزی به حداقل برسد، گفت: فرایند توسعه اقتصادی باید، بخش کشاورزی بایستی به گونه ای مورد حمایت قرار گیرد که بتواند غذا و مواد خام مورد نیاز برای تحقق اهداف تعیین شده تولید نماید در غیر این صورت منابع ارزی مورد نیاز توسعه صنعتی باید به واردات محصولات غذایی و کشاورزی اختصاص یابد.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با انتقاد از سیاست عدم حمایت و اخذ مالیات پنهان از کشاورزی گفت: برآیند این سیاست‌های دوگانه در بیشتر موارد و بویژه در مورد محصولات اساسی منفی بوده و موجبات تضعیف بازدهی سرمایه گذاری در این بخش در مقایسه با بخش های دیگر اقتصاد و کاهش انگیزه تولید را به دنبال داشته است.
امام جمعه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه جهاد کشاورزی یکی از نهادهای اثرگذار و سومند نظام اسلامی بوده است، گفت: نقش آفرینی جهاد سازندگی در ۸ سال دفاع مقدس و ساخت ابنیه های دفاعی، سنگرها و پل ها فراموش شدنی نیست، از این رو باید با جمع آوری تاریخ شفاهی جنگ و رشادت های سنگرسازان بی سنگر موزه دفاع مقدس را تجهیز نماییم و این آموزه ها را به نسل آینده منتقل کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم تاکید کرد: جهاد کشاورزی امروز در مسیر جهادسازندگی سابق قرار دارد در عرصه های مختلف کشاورزی، دامپزشکی، امور اراضی، منابع طبیعی، تحقیقات کشاورزی و روابط عمومی موفقیت های قابل تقدیر و توجهی بدست آورده است.
آقای فتحی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هم در این دیدار با اشاره به بهره برداری از ۷۳ طرح کشاورزی استان در هفته جهادکشاورزی گفت: این طرح‌ها در حوزه‌های آب و خاک، باغبانی، صنایع تبدیلی بخش کشاورزی، شیلات و آبزیان، امور دام، زراعت و امور عشایر اجرا شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: یک پروژه ملی تحت عنوان بهره برداری از ۱۰ هزار هکتار شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی در قالب آبهای مرزی است که افتتاح خواهد شد که با این اقدام حدود ۱۰ هزار هکتار اراضی در شهرستانهای مرند، جلفا، خداآفرین و ورزقان تحت شبکه فرعی آبیاری و سیستم آبیاری قطره ای و بارانی در نیمه تیرماه مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
فتحی ادامه داد: همه تلاش خدمتگزاران در این سازمان در راستای تامین امنیت غذایی سالم است بطوریکه به همت کشاورزان و کارشناسان ترویج این سازمان مازاد بر نیاز استان محصولات کشاورزی تولید و روانه بازار میشود./*

  • نوشته شده
  • در پنجشنبه 27 خرداد 1400
  • ساعت 17
  • توسط itshams itshams
  • ویرایش شده
  • در ***
  • ساعت --
  • توسط
نظرات شما
captcha refresh