امـروز : سه شنبه 18 ارديبهشت 1403
تاریخ : سه شنبه 6 مهر 1400
کد 24348

کنگره شعر محرم بستری برای استعدادیابی شاعران جوان

نماینده‌ ولی فقیه در استان آذربایجان‌شرقی و امام جمعه تبریز شعرای حسینی را رهروان پیشرو نهضت عاشورایی دانست و گفت: کنگره شعر محرم بستری برای استعدادیابی شاعران جوان است.

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم در مراسم اختتامیه سومین کنگره شعر محرم با بیان اینکه شعر، هنر اصیل جامعه بشری و مهم‌ترین بستر فکری و فرهنگی ایرانیان در طول تاریخ بوده است، گفت: این هنر با ظهور اسلام از تعالیم فاخر بهره‌مند شده و به تکامل رسیده است.

امام جمعه تبریز افزود: زبان شعر زبانی تاثیرگذار، فاخر و ماندگار است و بهره‌گیری از این زبان برای تبیین ابعاد مختلف حماسه‌ حسینی می‌تواند در گسترش فرهنگ عاشورایی تاثیر بسزایی داشته باشد.

وی در بخشی از سخنان خود شعرای حسینی را رهروان پیشرو نهضت عاشورایی دانست و گفت: باید درس‌های این مکتب را آموخته و آن را سرلوحه‌ خویش قرار دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین آل‌هاشم در بخش دیگری از سخنان خود نیز برگزاری کنگره شعر محرم را اتفاق بسیار مبارک دانست و افزود: برگزاری مستمر این رویداد در طی سال‌های متمادی می‌تواند تبریز را همچون ادوار گذشته به مهد شعرای برجسته تبدیل کند و بستری برای تقویت شاعران جوان باشد تا آثار فاخر بسیاری تولید شود.

وی در بخشی از سخنان خود شعر را بستری برای انعکاس ایثار و رشادت‌ها خواند و متذکر شد: شعر اگر در خدمت مفاهیم عالی و  توحیدی قرار گیرد، روز به روز تاثیرگذاریش بیشتر می‌شود همچنین راز ماندگاری شعر هم به دقت خالق در نیت و هدف ربط دارد.

امام جمعه تبریز گفت: شعر محرم باید حاوی الهام‌بخشی، پیوند وثیق دین و سیاست، لزوم ایثار برای احیای اسلام، شهادت‌طلبی، عدالت‌خواهی، ‌‌مبارزه با ظلم و ستم، تسلیم‌ناپذیری، استقامت برای دفاع از آرمان‌ها در برابر ستمگران، اطاعت از رهبری، اخلاص و صداقت، خیرخواهی، شجاعت و شهامت در مواجه با دشمن، هوشمندی سیاسی و ‌دیپلماتیک در تمام مراحل، ادای تکلیف در انجام وظیفه، مقابله با بدعت‌گذاران، مسئولیت‌پذیری در قبال سرنوشت جهان اسلام، عزت‌طلبی، دشمن‌ستیزی، امر به معروف و نهی از منکر و داشتن غیرت دینی باشد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: محرم ماه توبه، رونق بخشی به زندگی، بازگشت به سمت خدا، پیدا کردن حقیقت، راه درست زندگی کردن، درست مردن و از دنیا رفتن به شمار می‌رود. وی ادامه داد: محرم بهترین شیوه زندگی را به انسان آموزش می‌دهد، این محرم و کربلاست که فضایل اخلاقی، درس آزادی، وفا و عزت را به ما یاد می‌دهد.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم یادآور شد: محرم یعنی گفتار و رفتار امام حسین(ع) و یارانش که ما باید در فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و هنری الگوی خود قرار دهیم. وی گفت: انتظار می‌رود این کنگره در راستای تولید محتوای ادبی دارای مضامین عاشورایی بسیار بوده و این محتواها در اختیار مداحان قرار دهند./*

  • نوشته شده
  • در سه شنبه 6 مهر 1400
  • ساعت 11
  • توسط shahla asadzadeh
  • ویرایش شده
  • در ***
  • ساعت --
  • توسط
نظرات شما
captcha refresh