امـروز : جمعه 10 فروردين 1403
تاریخ : دوشنبه 15 آذر 1400
کد 24404

در آیین گرامیداشت پانزدهمین سالگرد استاد عابد؛

استاد عابد نامدارِ عرصه عرفان و ادب

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت: استاد محمد عابد در عرفان و ادب، هنرمندی نامدار و سخنوری، بیانی سحرانگیز داشت.
به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم، در آیین گرامیداشت پانزدهمین سالگرد درگذشت استاد «محمد عابد»، با بیان اینکه استاد عابد از کودکی حافظ قرآن و آگاه به معارف اهل بیت(ع) بود، گفت: اشعار زنده یاد استاد عابد مثال زدنی بوده و لقب خاقانی شعر آیینی برازنده ایشان است.
امام جمعه تبریز افزود: شعر زنده یاد عابد به اذعان اغلب شعرشناسان، شعر فاخر و دیوانی است و آنچه در شعر عابد بیش از همه رخ می نماید، ترکیبات عربی و قرآنی این اشعار است که بیانگر ملا بودن این شاعر مرثیه سرا بوده و اشعار مستحکم وی یادآور سبک و شیوه بزرگانی مانند «فضولی» و «حجت الاسلام نیر» است.
وی گفت: پدر استاد عابد مرحوم مولانا یتیم از بزرگان شعر آیینی بود و عابد از دوران کودکی پا به پای پدرش که معروف به فضل و تقوا بود، رشد کرد و با هوش سرشارش آنچه نیاز بود از مکتب پدر آموخت و اولین استادش پدرش بود.
حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم، ارتباط استاد عابد با علما و مداحان اهل بیت(ع) را از نقاط قوت حیات ادبی وی دانست و یادآوری کرد: از آسیب های ادبیات نوحه و مرثیه کمبود ارتباط شعرای این حوزه با علما و مداحان است.
وی ادامه داد: همنشینی با بزرگانی مانند علامه جعفری، دکتر مرتضوی و آیت الله میرزاجواد سلطان القرایی و مراوده های علمی و ادبی با این بزرگان، بن مایه شعر عابد را فراهم کرد.
امام جمعه تبریز با اشاره به اینکه استاد عابد با علم به این نکته این مشکل را حل کرد، گفت: وی وقتی با مداحان به عنوان رساننده پیام شاعر به عموم مردم ارتباط برقرار کرد، تاثیر شعر مدح و مرثیه را ارتقا بخشید و شعر فاخر خود را در اختیار مداحان قرار داد.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی افزود: نتیجه این اقدام شاعر، درخشش بزرگانی مانند زنده یادحاج فیروز زیرک کار و زنده یاد حاج بیوک آقا آسایش و حاج مقصود پوررادی در عرصه مداحی و بزرگانی چون حاج صمد قاسمپور و عباس داداش زاده در عرصه شعر آیینی شد.
وی اظهار داشت: اگر از شعر استاد بگذریم و به شخصیت خود استاد برسیم، وی از اساتیدی است که در حلقه یاران و شاگردانش به پرورش شعرایی همت گماشت که هر یک از این شاعران از چهره های قابل اتکا در حوزه شعر آیینی هستند./*
  • نوشته شده
  • در دوشنبه 15 آذر 1400
  • ساعت 14
  • توسط abdolah asadi
  • ویرایش شده
  • در دوشنبه 15 آذر 1400
  • ساعت 14
  • توسط abdolah asadi
نظرات شما
captcha refresh