امـروز : جمعه 7 ارديبهشت 1403
تاریخ : پنجشنبه 8 ارديبهشت 1401
کد 24516

در دیدار مدیران اقتصادی استان؛

حل مشکلات اقتصادی مردم نیازمند برنامه ریزی همه جانبه است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت: تلاش برای حل مشکلات اقتصادی مردم، نیازمند برنامه ریزی بر مبنای تحلیل‌های دقیق کارشناسی است.
به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم در دیدار مدیران و مسئولان اقتصادی دولت در استان با بیان اینکه روند شاخص‌های تورم، نقدینگی و بیکاری نشان دهنده وخامت شرایط اقتصادی است، گفت: تلاش برای حل مشکلات اقتصادی مردم، نیازمند برنامه ریزی بر مبنای تحلیل‌های دقیق کارشناسی است.
امام جمعه تبریز یکی از ابر چالش‌های اقتصاد ایران در سال‌های اخیر، موضوع کسری بودجه و از همه مهم‌تر، نحوه تأمین این کسری بودجه دانست و اضافه کرد : برنامه‌ریزی جدی برای جبران این کسری بودجه، باید در اولویت کار دولت جدید باشد. اما با توجه به اینکه در سال‌های اخیر، گزینه راحت و آسان دولت‌ها، استقراض از بانک مرکزی و منابع بانکی بوده است.
وی استقراض از بانک مرکزی و منابع بانکی را مسیری پرخطر در اقتصاد توصیف کرد و ادامه داد: قرض از بانک مرکزی  نتیجه ای جز فشار بر معیشت مردم ندارد و باید توجه داشت هرگونه استقراض از بانک مرکزی، در نهایت به افزایش نقدینگی و در نهایت رشد تورم منجر خواهد شد.
نماینده ولی فقیه در استان رشد روزافزون نرخ تورم در سفره معیشتی مردم را دومین مسئله و مانع ثبات اقتصادی عنوان کرد.
حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با بیان اینکه سومین چالش اقتصادی موجود، موضوع رشد معنادار حجم نقدینگی در اقتصاد کشورمان است، ادامه داد: با رشد پایه پولی، باید در انتظار افزایش حجم نقدینگی در جامعه باشیم از این رو ضرورت رسیدگی جدی و کارشناسی در خصوص دلایل افزایش حجم نقدینگی و کنترل آن، می‌تواند به ثبات و پیش بینی پذیر بودن اقتصاد کشور کمک کند.
امام جمعه تبریز با اشاره به دلار ۴۲۰۰ تومانی و زمینه سازی برای حذف آن از دیگر چالش اقتصادی برشمرد و تاکید کرد: تداوم مسیر پر اشکال کنونی، نتیجه ای جز خروج دلار از کشور و عدم واردات به موقع کالاهای اساسی نخواهد داشت و در نهایت کالاهای اساسی و ضروری مردم با گرانی بیشتر مواجه خواهد شد.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی توجه جدی و همه جانبه به بورس را هم از دیگر موضوعات مهم اقتصادی دانست و گفت: دولت باید با سیاست گذاری و کار کارشناسی اعتماد از دست رفته مردم به بورس را بازگرداند و سرمایه های کوچک و سرگردان را به سمت تولید سوق دهد.
حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم در ادامه گفت: پیش بینی پذیر بودن نرخ ارز مسئله ای است که بی توجهی به آن، اقتصاد کشور را با بحران جدی روبرو ساخته است. به گفته فعالان اقتصادی، کاهش اندک و با ثبات نرخ ارز بسیار مهم‌تر است از ریزش یکباره دلار و افزایش دوباره آن است که انتظار می‌رود تیم اقتصادی دولت به آن توجه ویژه داشته باشند.
وی بهبود فضای کسب و کار را از چالش های بسیار مهم برشمرد و تصریح کرد: یکی از دغدغه های فعالان تولیدی و کارآفرین جامعه در این سال‌ها بهبود فضای کسب و کار بوده است، دولت باید توجه داشته باشد که هرگونه حمایت در جهت تسهیل امور و فضای کسب و کار، در نهایت به رشد اقتصادی کمک خواهد کرد./*
  • نوشته شده
  • در پنجشنبه 8 ارديبهشت 1401
  • ساعت 17
  • توسط abdolah asadi
  • ویرایش شده
  • در ***
  • ساعت --
  • توسط
نظرات شما
captcha refresh