امـروز : پنجشنبه 9 فروردين 1403
تاریخ : دوشنبه 9 خرداد 1401
کد 24541

در اجلاس روسای دانشگاه های کشور؛

اسلامی شدن دانشگاه ها به معنای متدین کردن دانشجو است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت: جهت دار بودن دانشگاه ها به ارزش های انقلابی و اسلامی از شاخصه های دانشگاه اسلامی است و اسلامی شدن دانشگاه ها به معنای متدین کردن دانشجو است.
به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی حجت الاسلام والمسلمین سید محمد علی آل هاشم در اجلاس روسای دانشگاه های کشور در تبریز با اشاره به جایگاه والا و اهمیت دانشگاه ها گفت: دانشگاه های کشور خدمات ارزنده ای در شکل گیری انقلاب و پس از آن داشته است و نقطه اوج خدماتی که میتوان برای کشور ارائه کرد را تأمین میکنند.
امام جمعه تبریز در ادامه با تبیین بیانات رهبر انقلاب و شاخصه های دانشگاه اسلامی اظهار داشت: از دیدگاه مقام معظم رهبری، اسلامی شدن دانشگاه ها به معنای متدین کردن دانشجو است.
وی جهت دار بودن دانشگاه ها به ارزش های انقلابی و اسلامی را از دیگر شاخصه های دانشگاه اسلامی برشمرد و خاطر نشان کرد: استقلال فکری و عدم وابستگی به غرب و قداست قائل بودن برای علم نیز از دیگر شاخصه های دانشگاه اسلامی است.
حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم دانشگاه را در مجموع ترکیبی متشکل از شش عنصر دانست و گفت: مدیریت، سیستم آموزشی، محتوای آموزشی، اساتید، فضای دانشگاه و دانشجویان عناصری است که  در جهت تربیت دانشجویان عمل میکنند.
وی با بیان اینکه در درجه اول مدیریت دانشگاه باید اسلامی باشد، تاکید کرد: اولین ویژگی رئیس دانشگاه قبل از هر چیز اسلامی بودن و سالم بودن وی است چرا که چنانچه سستی در ارکان یک سیستم ایجاد شود، این سستی در لایه های پایین به نسبت بیشتری دیده میشود.
نماینده ولی فقیه در استان در ادامه با اشاره به اهمیت عنصر سیستم آموزشی از دیدگاه مقام معظم رهبری، گفت: سیستم آموزش در پرورش انسان های مناسب برای نظام و کشور، نقش اساسی دارد و علاوه بر آن اساتید در دانشگاه، عهده دار تعلیم عقیده به دانشجویان و به عبارتی تربیت آنان هستند و دانشجو در محیط دانشگاه بیش از هر کس دیگری با اساتید دادوستد فکری و عملی دارد.
امام جمعه تبریز در ادامه به ضرورت پیاده سازی دانشگاه نسل سوم تاکید کرد و ادامه داد: نسل سوم دانشگاه علم محور ، پژوهش محور و کارآفرین است و امروز دانشگاه ها دیگر تنها محل آموزش و تولید علم نیستند و دانشگاه های ما باید آمادگی کافی برای تغییرات داشته باشند و با آینده نگری پیش بروند.
وی دانشگاه آرمانی مد نظر رهبر معظم انقلاب را خروج از رکود و خمودگی معرفی کرد و گفت: نشاط علمی، نشاط معنوی و نشاط سیاسی نیز از جمله ویژگی های برجسته دانشگاه آرمانی است./*
  • نوشته شده
  • در دوشنبه 9 خرداد 1401
  • ساعت 13
  • توسط abdolah asadi
  • ویرایش شده
  • در ***
  • ساعت --
  • توسط
نظرات شما
captcha refresh