امـروز : چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403
تاریخ : چهارشنبه 25 خرداد 1401
کد 24545

به مناسبت روز جهاد کشاورزی؛

خط مقدم جنگ اقتصادی امروز خدمت در عرصه غذایی است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی و امام جمعه تبریز گفت: خط مقدم جنگ اقتصادی امروز تولید، تامین و خدمت در عرصه غذایی است.
به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم در دیدار رئیس و اعضای شورای هماهنگی مدیران سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به چالش نابسمانی بازار و ناکارایی سیاست‌های حمایتی از تولید در حوزه بخش کشاورزی، گفت: تولید، تأمین و خدمت در عرصه غذایی، رسالت بزرگی بر دوش مسئولان جهادکشاورزی می‌گذارد.
امام جمعه تبریز با اشاره به مناسبت سالروز تشکیل نهاد مقدس جهادسازندگی و هفته جهاد کشاورزی ادامه داد: جهاد کشاورزی مسئول مستقیم فراهم آوردن موجبات بهبود و ازدیاد تولید انواع محصولات کشاورزی در جهت بهبود نسبی شاخص‌های تغذیه و افزایش متوسط درآمد سرانه بخش کشاورزی به منظور خودکفایی در تأمین نیاز‌های کشور است.
وی افزود: وزارت جهادکشاورزی می‌تواند از طریق شرکت‌های دانش بنیان و با استفاده از فناوری و نهاده‌های فناورانه کشاورزی، موجبات کاهش هزینه تولید محصولات و ارتقای بهره وری را فراهم آورد.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با اشاره به بستر سازی برای ورود فناوری‌های نوین به بخش کشاورزی؛ کار‌هایی مانند توزیع هوشمند محصولات کشاورزی یا کالا‌های اساسی، هوشمندسازی کشاورزی، کاهش ضایعات، تأمین نهاده‌های دام و طیور، توسعه ارقام جدید زراعی متناسب با اقلیم ایران، استفاده از منابع پروتئینی کمتر، توسعه استفاده از پهباد در امر کشاورزی، تأمین پایه‌های رویشی، تکمیل زنجیره آفت کش‌ها و حاصلخیز کننده‌ها بسیار مهم عنوان کرد.
امام جمعه تبریز اضافه کرد، گفت: با استفاده از آفت کش‌ها و حاصلخیز کننده‌های سبز، تغذیه تلفیقی، تولید بذر به خصوص بذر‌هایی که در داخل کشور تولید نمی‌شوند، واکسن‌ها، ویتامین‌ها، آنزیم‌ها و دارو‌های دام و طیور، اصلاح نژاد‌های بومی، روش‌های نوین پرورش آبزیان، توسعه پرورش، فناوری هسته‌ای، فناوری پرتودهی و پلاسما، نهاده‌های فناورانه به منظور کاهش آفت پذیری، سم زدایی می‌توان کار‌های بزرگی را رقم زد که وزارت جهاد کشاورزی بایستی در این مسیر گام بردارد.
وی با تاکید بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی باید از کار‌هایی مثل ایجاد و فعالیت کردن شهرک‌های نوآوری حمایت داشته باشد، ادامه داد: ایجاد گلخانه‌های آب کشت، تلفیق آب کشت و هوا کشت، هوشمندسازی و فراهم سازی بازار خرید برای محصولات تولیدی از دیگر موضوعاتی است که باید مورد حمایت جهاد کشاورزی باشد.
حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم همکاری وزارتخانه‌هایی مانند وزارت علوم و نیرو با بخش کشاورزی را یادآور شد و ادامه داد: جهاد کشاورزی برای رسیدن به اهداف خود در این راه سخت نیازمند حمایت و همکاری دیگر دستگاه ها است.
نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به موضوع بهره مندی بخش کشاورزی از سیستم‌های خورشیدی برای تأمین برق گفت: متأسفانه بخش کشاورزی با مشکلات و چالش‌های فراوانی مواجه است که مربوط به زمان کنونی نیست، اما با این حال توانسته در طول مدت تحریم‌ها با شیب تند وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهد.
وی از دست دادن بازار جهانی، تداوم پدیده خشکسالی و کاهش منابع آبی، کمبود سرمایه گذاری در بخش، مکانیزه کردن کشاورزی، عدم توازن منطقی بین قیمت محصولات کشاورزی و نهاده‌ها، تغییر کاربری‌های بی حساب و کتاب و غیرمجاز اراضی زراعی و باغی، ضعف استاندارد‌های کنترل کیفی برای فناوری سموم، کوچک و نامنظم بودن واحد‌های بهره برداری کشاورزی و ضعف و کمبود منابع غذای دام از جمله چالش‌های بخش کشاورزی دانست.
حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با اشاره به تاثیر جنگ اوکراین و روسیه به تأمین محصولات کشاورزی دنیا، اظهار کرد: بخشی از گرانی‌های کنونی کشور و حتی جهان مربوط به این جنگ است، اما باید نسبت به این وضعیت تدبیر داشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: اگر تفکر و نگاه جهادی بخواهد خدمتی انجام بدهد، قطعاً در عرصه کشاورزی خواهد بود و امروزه عرصه کشاورزی بسیار اهمیت بالایی داشته و حیات انسان‌ها و بقای کشور وابسته به آن است.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی افزود: نهاد جهادسازندگی به فرمان امام(ره) یکی از یادگار‌های با ارزش دوران انقلاب بوده و سپس بنا به هر دلیلی با وزارت کشاورزی ادغام شد که یک اقدام خوبی نبود.
حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با اشاره به واگذاری بخشی از نظارت‌ها از وزارت صمت به جهادکشاورزی، افزود: این امر کار اشتباهی بود چرا که کار جهادکشاورزی نظارت نیست./*
  • نوشته شده
  • در چهارشنبه 25 خرداد 1401
  • ساعت 13
  • توسط abdolah asadi
  • ویرایش شده
  • در ***
  • ساعت --
  • توسط
نظرات شما
captcha refresh