امـروز : پنجشنبه 9 فروردين 1403
تاریخ : سه شنبه 8 آذر 1401
کد 24624

امام جمعه تبریز تاکید کرد؛

ضرورت رفع مشکلات جامعه پرستاری

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز با بیان اینکه پرستاران در صف مقدم مراقبت از بیماران هستند، گفت: متولیان نظام سلامت برای حل مشکلات جامعه پرستاری اقدام جهادی داشته باشند.
به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم به مناسبت هفته پرستار در دیدار هیات رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تبریز و پرستاران نمونه استان با تبریک ولات حضرت زینب کبری(س) گفت: کار، تصمیم و نوع حرکت حضرت زینب باعث عظمت ایشان بود و حضرت زینب شکست ظاهری نظامی کربلا را به پیروزی دائمی تبدیل کرد.
امام جمعه تبریز با تبیین منش حضرت زینب(س) در حادثه کربلا افزود: نقش آفرینی آن بانوی بزرگ نشان دهنده این بود که زن در حاشیه تاریخ نیست بلکه در متن تاریخ است.
وی در ادامه به پاداش و اجر اخروی پرستاران مورد اشاره قرار داد و گفت: روز زیبای ولادت حضرت زینب روز پرستار نامگذاری شده چرا که آیین پرستاری یکی از جلوه های ارزشمند و ارجمند فرهنگ انسانی است.
نماینده ولی فقیه در استان همچنین آيين پرستاري را نوعي داد و ستد فكري، اخلاقي و عاطفي ميان انسان‌ها دانست و اظهار داشت: پرستاران چونان فرشتگان مهرباني هستند كه مي‌كوشند تا ديگران را از چشم پاك دانش و مهر خويش بهره‌مند سازند و در مسير بهبود و سلامت آنان گام بردارند.
امام جمعه تبریز ادامه داد: اگر اين دانش زميني با بينش آسماني پيوند يابد و در هم تنيده شود، رنگ خدايي مي‌گيرد و با طراوت و تازگي خود، جان و روان آدميان را شاداب میکند.
وی نام پرستار را آرامش بخش توصیف کرد و ادامه داد: دشواري‌ها، ناچاري‌ها و بيماري‌ها، انسان‌ها را به يكديگر نيازمند مي‌كند اين نيازمندي را بايد با مهرباني و همدلي پاسخ گفت تا گره از كار بشریت گشوده شود.
حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم گفت: در فرهنگ غني اسلام، پرستاري از شريف‌ترين شغل‌ها است و پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله مي‌فرمايد: «كسي كه در برطرف كردن نيازهاي مريض تلاش كند و نياز او را برآورد، همانند روزي كه از مادر متولد شده است از گناهانش پاك مي‌گردد.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی ویژگی های پرستاران خوب را مورد اشاره قرار داد و ياد خدا، پارسايي، زمان‌شناسي و استفاده از ابزارهاي مناسب در كار، اولويت‌بندي در كارها و تقسيم كار، خوش‌رفتاري با بيمار، حفظ آبروي ديگران، احترام به بيمار، نيكو سخن گفتن، نرم‌خويي و سازگاري با بيماران، فروتني، خدمت بي‌منت، عيب‌پوشي، شوخ‌طبعي، آراستگي ظاهر و بزرگداشت سالمندان را بخشی از این ویژگی عنوان کرد.
وی با بیان اینکه پرستاران در صف مقدم مراقب روح و جسم بیماران هستند، گفت: پرستاران در تمامی عرصه‌های سلامت، حضور مؤثر دارند اما متاسفانه جایگاه پرستاری آن طور که باید و شاید، مورد توجه متولیان نظام سلامت کشور قرار ندارد.
حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم کم رنگ شدن انگیزه‌های خدمت در حرفه پرستاری را مورد اشاره قرار داد و گفت: باید تلاش شود تا نیروی پرستاری را با در نظر گرفتن کرامت پرستاری و حل مشکلات و مطالبات آنان حفظ بکنیم چرا که تبعات بی انگیزگی پرستاران، باعث شده تا شاهد ترک کار، مهاجرت و تغییر شغل در حرفه پرستاری باشیم.
وی با بیان اینکه باید توجه داشته باشیم تکریم زبانی پرستاران فایده ندارد و مسئولان باید در بعد عملی از پرستاران تکریم کنند، تاکید کرد: حل مشکل مسکن پرستاران، افزایش اضافه کاری پرستار، برقراری فوق العاده خاص، بازنشستگی پیش از موعد با در نظر گرفتن امکانات درمانی  از جمله راهکارهای عملی برای توجه به جامعه پرستاری است.
در ابتدای این دیدار آقای دکتر نقی پور رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز و آقای اشرفی رئیس هیات مدیره نظام پرستاری آذربایجان شرقی و مدیر پرستاری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت اشتغال پرستاران در بیمارستان ها و مراکز درمانی گفتند: اگر ساماندهی پرستاران کنونی و جذب نیروهای جدید و جوان به بدنه بخش سلامت در سریع ترین زمان ممکن محقق نشود، بدون تردید آینده این حوزه با خطرات و تهدیدات جدی مواجه خواهد شد که با صرف هزینه های چند برابری قابل جبران نیست.
آنها تاکید کردند: این استان هم اکنون با کمبود ۵۰ درصدی پرستار مواجه است و در صورت بی‌توجهی به این موضوع در آینده نزدیک با مشکلات شدید در حوزه سلامت روبرو خواهیم شد./*
  • نوشته شده
  • در سه شنبه 8 آذر 1401
  • ساعت 05
  • توسط abdolah asadi
  • ویرایش شده
  • در جمعه 11 آذر 1401
  • ساعت 15
  • توسط abdolah asadi
نظرات شما
captcha refresh