امـروز : پنجشنبه 9 فروردين 1403
تاریخ : شنبه 3 دي 1401
کد 24649

در دیدار گروه تحقیق ستاد احیای دریاچه ارومیه؛

خشک شدن دریاچه ارومیه جان ۱۰میلیون نفر را تهدید می‌کند

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز دریاچه ارومیه را قلب تپنده آذربایجان دانست و گفت: این دریاچه امروز با خشکی فاصله چندانی ندارد.
به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی؛ حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم در دیدار با اعضای گروه تحقیق و تفحص ستاد احیای دریاچه ارومیه افزود: اهل فن بهتر می‌داند که اگر با طوفانهای نمکی دریاچه مواجه شویم، سه استان آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و زنجان درگیر این بحران خواهد شد و جان حدود ده میلیون نفر به خطر خواهد افتاد که این کم کاری ها از طرف مسئولان قابل گذشت نخواهد شد، چرا که جان انسان‌ها برایمان ارزشمند است.
وی با ابراز گلایه از دست اندرکاران ستاد احیاء و دولت قبلی که روزی به بهانه بارش‌ها جشن پایان خشکسالی برای دریاچه گرفتند، گفت: ستاد احیاء و دولت قبلی پاسخگو باشد و برای مردم توضیح دهد که چرا با وجود اختصاص اعتبارات کلان امروز دریاچه در چنین موقعیتی قرارگرفته است.
وی در ادامه با بیان اینکه مردم از وضع موجود دریاچه نگرانند و حق هم دارند، افزود: بنده بارها در جلسات مختلف بر احیاء دریاچه تاکید کرده ام، حتی در نماز جمعه هم صراحتاً نگرانی از دریاچه را ابراز کرده ام.
امام جمعه تبریز گفت: از دولت فعلی هم گلایه دارم، چرا که با وجود اینکه در نماز جمعه خواستم تا گزارش عملکرد خود را در احیاء از دریاچه با مردم در میان بگذارند و شفاف سازی کنند اما وزیر نیرو حتی به انتقاد و درخواست ما پاسخی ندادند.
وی تشکیل کمیته تحقیق و تفحص مجلس را کاری ارزشمند دانست و گفت: انتظار دارم لااقل این تیم گزارش عملکرد دولت و ستاد احیاء را در این زمینه به مردم اطلاع رسانی کنند و شفاف با مردم سخن بگویند.
روح‌الله متفکرآزاد نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس و رئیس هیئت تحقیق و تفحص ستاد احیاء هم در این دیدار با اشاره به اینکه مسائل زیست محیطی تا زمانی که حاد نشود مورد توجه نیست، گفت: احیای دریاچه ارومیه باید به نماد اراده ملی در توجه به مسائل زیست محیطی تبدیل شود.
وی با ارائه گزارشی افزود: احداث ۳۶ کیلومتر تونل در عمق ۱۵۰ متری زمین، یک شاهکار مهندسی و علمی است که قابل تحسین است.
متفکرآزاد تصریح کرد: دولت مشکلات مالی و اقتصادی دارد ولی در حوزه دریاچه ارومیه به دلیل اهمیت، صددرصد اعتبارات را تخصیص داده و این جای قدردانی دارد.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر با بیان اینکه تا دهه فجر، فاز اول تونل انتقال کانی سیب به دریاچه با انتقال سالانه ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب افتتاح می‌شود، گفت: این یک قدم رو به جلو در احیاء است ولی باید قدم‌های بعدی تا احیای کامل محکم برداشته شود.
وی با ابراز گلایه‌های جدی از عقب افتادگی احیای دریاچه و حتی قصورها در حوضه آبریز دریاچه در بخش کشاورزی، ادامه داد: هرچقدر در حوزه سازه‌ای کارهای خوبی شده، در حوزه جهاد کشاورزی به موضوع افزایش بهره‌وری در کشاورزی توجهی نشده چراکه ۸ برابر کانی سیب با افزایش کشاورزی در اطراف دریاچه، آب مصرف می‌شود و این یک عقب روی مشخص است.
رئیس هیئت تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: جهاد کشاورزی کمترین همکاری را با هیئت تحقیق و تفحص داشته و گزارشاتی دریافت نکردیم و این آثار خود را در گزارش نهایی نشان خواهد داد.
متفکرآزاد در واکنش به مطلبی در مورد انتقال آب زرینه‌رود، با بیان اینکه تأمین آب شرب شهرها همواره در اولویت است، ابراز داشت: دریاچه سالانه حداقل ۲ الی ۳ میلیارد مترمکعب و با قطع کامل انتقال آب زرینه به تبریز که ۱۵۷ میلیون مترمکعب است، تأثیر چندانی در احیاء نخواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه اتلاف آب در بخش کشاورزی بسیار بالاست که باید تدبیر ویژه‌ای برای این بخش اتخاذ شود، گفت: در بخشی از اعتبارات ستاد احیاء، افزایش بهره‌وری آب بخش کشاورزی و آبیاری نوین لحاظ شده که نحوه هزینه کرد آن بررسی خواهد شد./*
  • نوشته شده
  • در شنبه 3 دي 1401
  • ساعت 10
  • توسط abdolah asadi
  • ویرایش شده
  • در ***
  • ساعت --
  • توسط
نظرات شما
captcha refresh