امـروز : يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
تاریخ : چهارشنبه 15 آذر 1396
کد 2532

انقلاب اسلامی، فرهنگ قرآنی را به اندیشه های جامعه ایرانی حاکم کرده است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: به برکت پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از به ثمر نشستن خون سربازان امام روح الله، فرهنگ قرآنی در اندیشه های جامعه ما حاکم شد .

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم در آیین اختتامیه دومین جشنواره سراسری آواها و نغمات دینی آیات “ترنم آسمانی” با بیان اینکه قبل از انقلاب اسلامی کتاب وحی، و آموزه های آن حالت تزئینی داشت گفت: حاکمیت نظام اسلامی برکاتی فروانی در جامعه ما داشت که یکی از آنها فرهنگ قرآنی است و بواسطه این فرهنگ ناب اندیشه های جامعه مدنی ایران با آموزه های کلام وحی به بلوغ رسید.

امام جمعه تبریز افزود: آواها و نغمه های دینی نیز در سایه سار این فرهنگ در جامعه با جایگاهی والا مخاطب گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با اشاره به معنی لغت تواشیح گفت: تواشیح یعنی زینت و آرایش و اشعاری که از نظر وزن، مضمون و محتوا شادتر و جذاب‌تر از اشعار دیگر خوانده میشود “تواشیح” نام گرفته است.

وی افزود: تواشیح از حیث کاربردی و از حیث اصطلاحی یک آواز دینی است که موضوعاتی در ارتباط با دعا، مدح حضرت رسول اکرم(ص) و یا در مدح ائمه اطهار(ع) خوانده می‌شود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان اینکه زبان تواشیح عربی و مملو از هنرهای زیباست گفت: بر اساس تاریخ اسلام، هنگام ورود پیامبر اسلام(ص) به مدینه نیز اشعاری در قالب تواشیح خوانده شد.

امام جمعه تبریز گفت: در زمان حکومت مروانیان طارق بن زیاد جزیره‌ای فتح کرد که بعدها این جزیره به نام اندلس شناخته شد و مسلمانان تا سال ۸۰۷ هجری قمری بر اندلس حاکم شدند و در آن زمان به تاثیر از طبیعت زیبا که وصف آن در جزیره ‌العرب بر سر زبان‌ها بود، اشعار شکل جدیدی پیدا کرده و از حماسی به شعر لطیف و پرعاطفه تبدیل شدند.

وی افزود: در این جزیره، محتوای اشعار از خون و جنگ به آبشار، گل و بهار تغییر پیدا کرد، وزن‌های بلند شعری به وزن‌های کوتاه تبدیل شده و در کنار تواشیح، قالب‌های شعری مستقلی پدید آمد که شش قسم داشت.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم گفت: طبق نظر ابن خلدون تواشیحی که امروز به یادگار مانده، ابتدا در همان اندلس پدید آمده است و این تواشیح در ابتدا برای غنا وزن گردید و موضوعات آن نیز عموماً غزل و وصف طبیعت بود که سپس به مدح سلاطین و امرا و بعد در مجالس عروسی و بعدها هم برای مدح حضرت رسول(ص) به کار گرفته شد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: تواشیح قرائت شده برای پیامبر اسلام از شأن و منزلت والایی برخودار بوده و از حیث معنوی هم مفاهیمی چون ایمان و عشق به آن حضرت را در خود دارد، هر چند در حال حاضر همین تواشیح بیشتر با محتوای مدح، تضرع و دعاست ولی در برخی موارد در مرثیه هم به کار برده شده است.

حجت الاسلام والمسلیمن آل هاشم با بیان اینکه “تواشیح در مدح رسول اکرم(ع)” یک مکتب موسیقی عربی مستقل است، خاطرنشان کرد: این مکتب با سایر مکاتب موسیقی غرب فرق دارد، لذا ما باید از تواشیح ‌سرایان قدردانی کنیم و اجرای تواشیح توسط مهدی محمد‌زاده نیز باعث افتخار ماست.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه ما در رابطه با قرآن وظایف سنگینی داریم، یادآور شد: قرائت قرآن، آشنایی با مفاهیم، تدبر در قرآن و در نهایت عمل به قرآن از وظایف ماست.

دومین جشنواره سراسری آواها و نغمات دینی آیات ترنم آسمانی از سلسله جشنواره های قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که با مشارکت موسسه فرهنگی قرآن و عترت طارق تبریز برگزار شد./*

  • نوشته شده
  • در چهارشنبه 15 آذر 1396
  • ساعت 14
  • توسط itshams itshams
  • ویرایش شده
  • در ***
  • ساعت --
  • توسط
نظرات شما
captcha refresh