امـروز : پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403
تاریخ : چهارشنبه 4 بهمن 1396
کد 4608

فریادها برای نجات دریاچه ارومیه بی پاسخ مانده است/ چالش های محیط زیست از عدم مسئولیت پذیری و نبود تعهد انسان ها نسبت به آن بوجود آمده است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: از هر تربیونی برای نجات دریاچه ارومیه استفاده کرده و فریاد زده ام این بحران جدی است، اما این فریادها به دلیل عدم مسئولیت پذیری همچنان بی پاسخ مانده است.\r\n

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد علی آل هاشم در نشست تخصصی مدیران رسانه های گروهی آذربایجان شرقی در خصوص مدیریت مسائل زیست محیطی با بیان اینکه توجه به مسئله محیط زیست وظیفه همه نهادها و سازمان های کشور است، گفت: برای داشتن آینده ای سبز و سالم باید در قبال محیط زیست مسئولیت پذیر باشیم و برای جلوگیری از تخریب محیط زیست راهکارهای اجرایی ارائه دهیم.

امام جمعه تبریز با اشاره به وجود مجموعه های تولیدی و صنعتی متعدد در تبریز گفت: خوشبختانه کارخانه های مهم مانند پتروشیمی و پالایشگاه متناسب با استانداردهای زیست محیطی طراحی و اجرا شده است و هرچند روستاهای اطراف این مجموعه در حال حاضر از برخی آلاینده های آن گله مند هستند، اما مسئولان در تلاشند این نگرانی ها با به کارگیری طرح های حفاظت از محیط زیست مرتفع شود.

وی افزود: وجود تصفیه خانه متمرکز پتروشیمی تبریز و سیستم زباله سوز در دست اجرای این مجموعه در نوع خود کم نظیر است.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم با تاکید بر اینکه مسئولیت انسان در قبال طبیعت همچون احساس مسئولیت در قبال دیگر همنوعان خودش است، گفت: اهمیت مسائل زیست محیطی به قدری است که تصمیم گرفتم از این هفته در خطبه دوم نماز جمعه پنج دقیقه درباره مسائل زیست محیطی صحبت کنم چرا که اگر به مسائل زیست محیطی توجه نشود، با بحران های جدی در این زمینه مواجه خواهیم شد.

وی گفت: امروزه بحران های زیست محیطی مربوط به یک شهر و منطقه نیست، بلکه این موضوع چالشی بزرگ برای کل دنیاست که از عدم مسئولیت پذیری ساکنان زمین بوجود آمده است .

امام جمعه تبریز با اشاره به مسائل زیست محیطی مهم کشور گفت: یکی از مسائل مهم زیست محیطی کشور مربوط به آلودگی هوا در پایتخت و کلان شهرها است که این چالش با هماهنگی و هم افزایی بین دستگاه های مختلف و مردم  راه حل اجرایی میتواند داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم پدیده غبار و ریزگردها در بعضی از استان های کشور را از دیگر مسائل زیست محیطی کشور عنوان کرد و افزود: پدیده گرد و غبار علاوه بر ایجاد مشکل در تنفس ساکنان شهرها مراتع و جنگل ها هم با خطر نابودی مواجه کرده که پیامد های آن بیشتر از آلاینده های خودرویی و کارخانه ها در کلان شهر ها است .

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی ادامه داد: مشکل آب، چالش دیگر محیط زیست کشور به حساب می آید به طوریکه ۹۰ درصد آب کشور صرف کشاورزی می شود و ۱۰ درصد آن به دیگر بخش ها اختصاص دارد.

وی افزود: با تدبیر و تدوین برنامه های مدون اجرایی همچون افزایش سطح زیر کشت با آبیاری قطره ای و بارانی در مصرف آب در بخش کشاورزی صرفه جویی کرد.

مسئله فرسایش خاک و غارت جنگل ها و منابع طبیعی موضوع دیگری بود که امام جمعه تبریز در این نشست به آن اشاره کرد و تصریح کرد:  مسئولان نباید اجازه بدهند عده ای با دست درازی به منابع ملی کشور؛ با عناوینی همچون اجرای طرح گردشگری، ساخت مدرسه عمومی و حتی مدرسه علوم دینی. جنگل ها را از بین ببرند.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم با تاکید بر اینکه در نظام جمهوری اسلامی توقع این است که پدیده زمین خواری متوقف شود، گفت: نباید اجازه دهیم  عده ای با دستکاری مفاد قانون و پرداخت رشوه به یکی، دو نفر از کارکنان یک سازمان اراضی اطراف شهرها که ثروتی عمومی هستند به ثروت شخصی تبدیل کنند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه برای جلوگیری از تخریب محیط زیست باید راهکارهای اجرایی ارائه شود، گفت: یکی از مهمترین گام ها برای حفاظت از محیط زیست تهیه سند راهبردی است که در این رابطه همچنان که گفته میشود هر طرحی برای اجرایی شدن باید پیوست فرهنگی داشته باشد، وجود پیوست زیست محیطی هم در همه طرح ها بعنوان یک دستور العمل الزامی شود.

امام جمعه تبریز مجرم شناساندن افراد مخرب محیط زیست را یکی دیگر از راهکارهای مقابله با تخریب محیط زیست دانست و تاکید کرد برخورد قانونی و قاطع با خاطیان در دستور کار قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم با اشاره به ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از تخریب آن گفت: تدریس دروس مربوط به حفاظت از محیط زیست در مدارس ابتدایی و آشنا کردن کودکان در خصوص اهمیت منابع طبیعی، جنگلها، آب و هوا، نسل آینده را در قبال موضوعات زیست محیطی مسئولیت پذیرتر میکند.

وی درختکاری را نیز از دیگر راهکارهای جلوگیری از تخریب محیط زیست عنوان کرد و گفت: شهرداری، جهاد کشاورزی، محیط زیست و دیگر نهاد ها باید با احساس مسئولیت به این موضوع، سنت حسنه درختکاری را در جامعه رواج دهند.

نماینده ولی فقیه در استان از رسانه های دیداری و شنیداری و اهل قلم خواست در راستای اشاعه فرهنگ دوستدار محیط زیست نقش آفرین باشند و با توجهی خاص به این مسئله افکار عمومی را برای حراست از محیط زیست آگاه و مطلع سازند.

بخش پایانی سخنان حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم به بحران خشک شدن دریاچه ارومیه و تلف شدن ماهی های رودخانه ارس اختصاص داشت.

امام جمعه تبریز با انتقاد از غفلت مسئولان درباره بحران دریاچه ارومیه گفت: فریادها برای نجات دریاچه ارومیه همچنان بی پاسخ مانده است و این بحران سلامت میلیون انسان ساکن در منطقه شمالغرب را با تهدیدی جدی مواجه ساخته است.

رییس شورای فرهنگ عمومی استان با بیان اینکه هنوز هم میتوان قدم هایی برای نجات دریاچه انجام داد، گفت: اگر همدلی و همراهی مسئولان با مردم از هماهنگی لازم برخوردار باشد این بحران را میتوان تا چند سال آینده حل و دریاچه را نجات داد.

وی با تاکید بر افزایش همکاری های سازمان محیط زیست با تشکل های مردم نهاد حوزه زیست محیطی گفت: درباره بحران دریاچه ارومیه با تشکل های مردمی محیط زیست ملاقات داشته ام، اما متأسفانه سازمان محیط زیست از ظرفیت های این نهادها استفاده ای نمی کنند، در حالی که سازمان مطبوع باید از امکانات فکری و پژوهشی و تحقیقاتی آنها بهره گیری لازم  را داشته باشد./*

  • نوشته شده
  • در چهارشنبه 4 بهمن 1396
  • ساعت 10
  • توسط itshams itshams
  • ویرایش شده
  • در ***
  • ساعت --
  • توسط
نظرات شما
captcha refresh