امـروز : شنبه 29 ارديبهشت 1403
تاریخ : شنبه 20 آبان 1396
کد 810

به داد دریاچه ارومیه برسید/ بحران موجود، استانهای آذربایجان شرقی ، آذربایجان غربی و زنجان را در معرض آسیب های جبران ناپذیر قرارداده است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت : احیاء دریاچه ارومیه عزم ملی می‌‌خواهد و مسئولان کشوری و استانی و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور باید به داد این دریاچه برسند.\r\n\r\n

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم در افتتاحیه پنجمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی در نمایشگاه بین‌‌المللی تبریز با بیان اینکه بحران خشک شدن دریاچه ارومیه زندگی مردم ساکن در استان های شمالغرب را تهدید میکند گفت : در چند سال اخیر اقدامات ارزشمندی از سوی ستاد احیای دریاچه ارومیه و آقای کلانتری بعنوان رئیس این ستاد انجام شده اما بحران موجود استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و زنجان را در معرض آسیب های جبران ناپذیر قرارداده است .

امام جمعه تبریز همچنین در این مراسم با اشاره اهداف برگزاری این نمایشگاه و جشنواره تجاری سازی فناوری، معرفی توانمندی های پژوهشی، جذب سرمایه‌‌گذار و بستر سازی چرخه علم تا کسب و کار، ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه، شناسایی ایده های نو، گسترش همکاری منطقه ای و ایجاد فضای مناسب کسب و کار را از رویکرد های نمایشگاه و جشنواره ربع رشیدی تبریز عنوان کرد.

حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم گفت : اگر به تاریخ صدر اسلام نگاه کنیم اسلام به علم و فناوری اهمیت والایی داده و حتی برخی دستاوردهای مثبت آن را جهان کفر نیز تایید کرده است.

وی با بیان اینکه فناوری‌‌هایی که در چارچوب جهان‌‌بینی الهی و اسلامی شکل نگرفته‌‌اند قابل اصلاح و بهره برداری هستند، افزود : انبیاء الهی در تمدن بشری و پیشرفت های آن نقش آفرین بوده و همواره کسب علم و عالمان را مورد تکریم قرار داده اند.

امام جمعه تبریز اظهار داشت : انبیاء به سبب وحی مخترع و ابداع کننده برخی فناوری ها و  صنایع بوده اند که صنعت ذوب مس حضرت داوود، صنعت کشتی سازی حضرت نوح و علم شیمی که حضرت امام صادق( ع ) به جابربن حیان آموزش داد نمونه ای از آنهاست .

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌‌شرقی با اشاره به اینکه خداوند بشر را به آباد کردن زمین مأموریت داده است، تاکید کرد : دفاع از کیان جامعه از سوى دین بسیار مورد توجه قرار گرفته است و در این راستا باید با تأسی از منویات مقام معظم رهبرى(دام ظله) که توصیه کرده اند کشور باید از طریق علمی عزتمند شود، باید در توسعه علمى در تقویت بنیه دفاعى کشور نقش آفرین باشیم.

امام جمعه تبریز خاطر نشان کرد : دنیای امروز با سرعت زیاد در حال پیشرفت هست و جمهوری اسلامی ایران نیز برای علم و فناوری اهمیت ویژه ای قائل است اما در این مسیر موانعی نیز وجود دارد.

ایشان افزود : عدم آشنایی کافی با زبان علمی نوین و نبود امکانات مالی در زمینه های پژوهشی و مطالعاتی از موانعی است که در مسیر توسعه علمی و فناوری با آن مواجه هستیم که این امر باعث میشود نخبگان و پژوهشگران این سرمایه های ملی به کشورهای غربی مهاجرت کنند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌‌شرقی با بیان اینکه نیروی انسانی با علاقه، اراده، هدفمند و بصیر مهمترین مساله در پیشرفت علمی کشور است، گفت : بدون تردید پیشرفت در علم و فناوری در یک شب امکان پذیر نیست و این موضوع یک فرایندی است که در آن مراکز علمی نقش اساسی و محوری دارند.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر ضرورت حمایت بیشتر مدیران ملى از توسعه این نمایشگاه و ثبت رسمى آن به نام استان افزود : صدور مجوز ویژه علم و فن آورى و هسته هاى علمى براى تبریز به عنوان اولین شهر در این حوزه، حمایت عملى از جوانان و کار آفرینان، تهیه و ارسال گزارش فنى و تخصصى از نمایشگاه امسال برای مسئولان ذیربط، برگزارى دوره هاى تخصصى با کشورهاى پیشرفته و تلاش براى جذب سرمایه گذارى براى حمایت از طرح هاى علمى از مهم ترین الزامات دولت و متولیان امر در این بخش مى تواند باشد./*

  • نوشته شده
  • در شنبه 20 آبان 1396
  • ساعت 09
  • توسط itshams itshams
  • ویرایش شده
  • در ***
  • ساعت --
  • توسط
نظرات شما
captcha refresh