امـروز : شنبه 15 ارديبهشت 1403
تاریخ : جمعه 20 ارديبهشت 1398
کد 16667

برجام توافی بُرد بُرد است؛ کشورهای باقی مانده هوشیار باشند

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت: ایران از برجام خارج نشده بلکه به کشورهای باقی مانده مهلتی 60 روزه داده تا مجبور نباشیم فقط هزینه برجام را پرداخت کنیم چرا که برجام توافی بُرد بُرد است و هیچگاه اجازه نخواهیم داد تا به توافق برد باخت تبدیل شود.

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم امروز در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه در مصلای اعظم امام خمینی(ره) تبریز با اشاره پاسخ برجامی ایران به آمریکا و اروپا گفت: در ۱۸ اردیبهشت ماه سال گذشته ترامپ به صورت یک جانبه و نامشروع از برجام خارج شد و سپس رئیس جمهور ایران نامه‌ای به سفرای کشورهای عضو برجام شامل آلمان، انگلیس، چین، روسیه و فرانسه ارسال کرد که در این نامه تصمیم شورای عالی امنیت کشور مبنی بر اجرای تعهدات برخی ذیل برجام به اطلاع سران کشورهای رسانده شد.

امام جمعه تبریز افزود: بر اساس تصمیم شورای عالی امنیت کشور، ایران برخی اقدامات در توافق برجام را متوقف می‌کند همچنین طبق این بیانیه کشورمان خود را متعهد به رعایت و نگهداری ذخایر اورانیوم غنی شده و آب سنگین نمی‌داند و مهلت ۶۰ روزه به کشورهای باقیمانده در برجام برای اجرای تعهدات خود بویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی داده شده است.

خطیب نماز جمعه تبریز گفت: در هر زمان که خواسته ما تامین می‌شود ما نیز به همان میزان اجرای تعهدات متوقف شده را از سر خواهیم گرفت به طوریکه حال نوبت کشورهای باقیمانده در برجام است که حسن نیت خود را ثابت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم تصریح کرد: بنا به گفته رئیس جمهور ایران استراتژی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تعهد در برابر تعهد و اقدام در برابر اقدام است چرا که از ابتدا آمریکا می‌خواست تا با خروج از برجام، ایران را وادار کند تا ایران هم از برجام خارج شود و بلافاصله پرونده را به شورای امنیت ببرد تا بار را از دوش آمریکا برداشته و فشار بر ایران را افزایش دهد.

وی ادامه داد: هنر ایران در این بود که در این دام نیافتد و در زمین آمریکا بازی نکرد و اروپایی که در حالت زبانی مواضع خوبی داشت ولی در مقام عمل به ویژه در بخش اقتصادی متاسفانه ناتوان ظاهر شد.

نماینده ولی فقیه در استان گفت: مذاکرات زیادی با کشورهای باقیمانده داشتیم و از نظر حقوقی نیز قدم‌هایی را برداشته‌ایم به طوریکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها و بارها اقدامات ایران را تایید کرده است ولی متاسفانه این کشورها اقدامات متقابل خوب و در شأن دولت و ملت عزیز ایران نداشته‌اند.

وی تصریح کرد: با بیانیه شورای امنیت ملی، اولین قدم متقابل که قاطع و به جا هم بود برداشته شد چرا که چطور انتظار می‌رود کشوری به تعهدات خود عمل کند ولی از حقوقش محروم بماند.

امام جمعه تبریز با تأکید بر اینکه همانطور که همیشه گفته شده است، ما آغازگر هیچ جنگی نبوده و نخواهیم بود، افزود:  ولی به کشورهای طرف برجام پیغام داریم که اگر این اقدام ما را بهانه ارسال پرونده ایران به شورای امنیت ملی بدانند، قطعاً با اقدام فوری جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهند شد.

خطیب نماز جمعه تبریز خاطرنشان کرد: ضمن حمایت قاطع از بیانیه خوب و به جای شورای امنیت ملی، از کشورهای باقیمانده برجام خصوصاً اروپایی‌ها می‌خواهیم تا از فرصت ۶۰ روزه‌ای که اختیار آنها گذاشته شده، استفاده کنند و تعهدات خود در زمینه اجرای برجام و عملی‌سازی آن تلاش کنند و از زدن طبل تعلل و دنباله‌روی آمریکا دوری کنند چرا که ملت ایران هم یک صبری دارد.

وی اضافه کرد: تاکنون ایران به تمام تعهدات در چارچوب برجام عمل کرده و گزارش‌های تاییدآمیز آژانس گواه بر این مدعاست و حال نوبت کشورهای باقیمانده است تا صداقت خود را به اثبات رسانند.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با اشاره به تجاوز دو روزه رژیم صهیونیستی به غزه و پیروزی محور مقاومت اظهار کرد: اگرچه این تجاوزهای وحشیانه به زیرساخت‌ها و مناطق مسکونی و شهرهای فلسطینی در نوار غزه آسیب رساند ولی نکته قابل توجه در این حمله این بود که گروه‌های مقاومت در مقابل این تجاوزها دست بسته نبوده و مناطق صهیونیستی را با صدها موشک مورد حمله قرار دادند و رعب و وحشتی را ایجاد کردند.

وی افزود: تجربه نشان داده که تجاوزات رژیم صهیونیستی برای آخرین بار نیست و باز هم تکرار می‌شود، از این‌رو مردم غیرتمند ایران در نماز جمعه پرشکوه جمعه این اقدامات رژیم کودک‌کش را محکوم کرده و از تمام نهادهای بین‌المللی که ادعای حقوق بشر دارند، انتظار داریم تا این رژیم را به عنوان متجاوز جنگی اعلام کند.

امام جمعه تبریز خاطرنشان کرد: گروه‌های مقاومت جز مقابله چاره‌ای ندارند ولی یقین بدانند که طبق وعده الهی پیروزی نهایی حاصل خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به حادثه آتش‌سوزی بازار تبریز و با تقدیر از خدمات اثرگذار همه دستگاه های اجرایی خصوصاً آتش نشانان فداکار در حادثه آتش سوزی بازار تبریز گفت: بروز رسانی تجهیزات تیم های آتش نشانانی، تامین زیرساخت های لازم در مجموعه بازار تبریز برای اقدام به موقع در بحران از سوی دستگاه های ذیربط و اهالی بازار و همچنین لزوم افزایش نظارت و کنترل ها در تیمچه های مختلف موضوعی ضروری برای جلوگیری از این نوع بحران ها می تواند باشد.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با تاکید به لزوم برخی پیش‌بینی‌ها برای عدم وقوع چنین حوادث گفت: البته کمبود امکانات و تجهیزات موجب می‌شود تا مهار آتش طولانی شود و از شهرداری و شورا می‌خواهیم نسبت به بروز کردن تجهیزات تلاش کنند چرا که الان به پله‌های با ارتفاع بلند نیاز داریم.

امام جمعه تبریز با تاکید بر نظارت‌های روزانه و رفع موانع و مشکلات به اصناف و بازاریان، گفت: صاحبان بیمه باید برای رفع مشکلات بیمه‌ای آسیب‌دیدگان تلاش کنند.

وی، به گسترش زیرساخت‌ها از جمله مانیتورینگ اشاره کرد و گفت: از طریق مانیتورینگ نظارت و کنترل هم افزایش می‌یابد چراکه با کنترل مرکزی می‌توان تجهیزات و امکانات را افزایش داد.

امام جمعه تبریز با تأکید بر بازسازی مناطق آسیب دیده بازار و لزوم کمک رسانی به کسبه ای که متحمل خسارت شده اند از اقدام استاندار آذربایجان شرقی در واگذاری ۱۰۰ باب مغازه رایگان به کسبه تیمچه ایکی قاپیلی تقدیر کرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان در اعلام مناسبت‌های تقویمی هفته، به وفات حضرت ابوطالب، رحلت حضرت خدیجه(س) اشاره کرد و گفت: این بانو الگویی برای زنان است و اولین بانویی بود که دعوت پیامبر اکرم(ص) خدا برای اسلام را لبیک گفت.

خطیب نماز جمعه تبریز افزود: حضرت خدیجه(س) همراهی در انجام رسالت تاریخی، مادری مهربان و دلسوز سیده زنان عالم حضرت زهرا(س) است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در خطبه های اول نماز جمعه این هفته تبریز با اشاره به وظایف فردی و اجتماعی روزه داران از منظر پیامبر اکرم(ص) که در خطبه آخرین جمعه ماه شعبان بیان فرموده اند، گفت: تکریم ایتام و اختصاص بخشی از هزینه ها به این افراد که پدر و مادر خود از دست داده اند مورد تاکید آموزه های دینی و از سفارشات پیامبر اسلام است.

امام جمعه تبریز افطاری دادن را یکی دیگر از تاکیدات پیامبر اکرم عنوان کرد و ادامه داد: صدقه دادن به افراد نیازمند، دستگیری از کسانی که سهواً با مشکلات مالی مواجه شده و در زندان محبوس شده اند از دیگر وظایف روزه داران است.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم در ادامه با تاکید بر قرائت قرآن در ماه مبارک رمضان گفت: یکی از برکات انقلاب اسلامی این بود که قرآن از مهجوریت درآمد و امروز نسل های مختلف با حفظ و قرائت آن با آموزه های آن آشنا شده اند.

وی عمل به قرآن را مورد تاکید قرار داد و گفت: با آشنایی مفاهیم قرآن و درک آن میتوان در برابر زیاده خواهی های استکبار و سردمداران ظلم ایستاد./*

  • نوشته شده
  • در جمعه 20 ارديبهشت 1398
  • ساعت 17
  • توسط itshams itshams
  • ویرایش شده
  • در ***
  • ساعت --
  • توسط
نظرات شما
captcha refresh