امـروز : سه شنبه 11 ارديبهشت 1403
تاریخ : جمعه 8 شهريور 1398
کد 18154

امام جمعه تبریز عنوان کرد؛ ترامپ برای جبران ناکامی های خود در برابر ایران، دست به دامن اروپا شده است

امام جمعه تبریز گفت: ترامپ سعی می کند با ارائه پیشنهاداتی از طرف اروپا به ایران، جمهوری اسلامی را از دستیابی به حقوق خود در برجام محروم کند.

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم در خطبه های نماز جمعه این هفته تبریز با اشاره به اجلاس سران ۷ کشور صنعتی جهان در فرانسه، گفت: توسل ترامپ در این اجلاس به فرانسه و اروپایی‌ها برای نشاندن ایران پای میز مذاکره نشان از ناکامی آمریکا در برابر جمهوری اسلامی دارد.

خطیب نماز جمعه تبریز با بیان اینکه یکی از مسائل حاشیه‌ای اجلاس جی ۷ ، تلاش ماکرون رئیس جمهور فرانسه برای میانجی‌گری بین ایران و آمریکا بود، افزود: در واقع ترامپ سعی می کند با ارائه پیشنهاداتی از طرف اروپا به ایران، جمهوری اسلامی را از دستیابی به حقوق خود در برجام محروم کند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با یادآوری اقدام راهبردی کشورمان در برابر تعهدشکنی های آمریکا و اروپا گفت: رئیس جمهور فرانسه یکبار با اعزام مشاور و تماس تلفنی تلاش داشت پیشنهاداتی برای منصرف کردن از ادامه راهبرد ارائه دهد.

وی با بیان اینکه فرانسه در این گفتگوها بدون هیچ صحبتی درباره لغو تحریم‌ها، فروش نفت و مبادلات بانکی تلاش داشت نقش پلیس خوب را بازی کند از این رو دستگاه دیپلماسی باید در برابر این سناریو فریب دشمن آگاه و هوشیار باشد و تدابیر رهبر معظم انقلاب را وجه عمل و سرلوحه کارهای خود قرار دهد تا بتواند در راستای احقاق حقوق ملت ایران گام اساسی بردارد.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با اشاره به اینکه باردیگر زمزمه هایی در خصوص مذاکره با آمریکا در حاشیه برخی اجلاس ها به گوش میرسد، گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی بیان فرمونده اند نه جنگی خواهد بود و نه مذاکره ای خواهیم کرد.

امام جمعه تبریز همچنین با اشاره به فرا رسیدن ۸ شهریور روز مبارزه با تروریسم و سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر یادآوری کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران ۱۷هزار نفر در جریان اقدامات تروریستی شهید شدند که شهیدان رجایی و باهنر از جمله آنها هستند.

نماینده ولی فقیه در استان گفت: این هفته فرصت مناسبی برای بررسی ابعاد، وظایف و کارکرد دولت از سوی دولتمردان است تا به وظیفه خود در پیشگامی در مبارزه با فساد عمل کنند و با ایجاد بسترهای شفافیت مالی و پرهیز از حواشی در ورود به عرصه مبارزه عملی با فساد از سیاسی کردن گفتمان مبارزه با فساد و نگاه جناحی به این موضوع خودداری کنند.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم همچنین با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر دولتمردان با ایشان به حوزه های فرهنگی و اقتصادی، گفت: ایشان این حوزه ها را جزو اولویت و محور کار دولتمردان اعلام کردند.

وی گفت: ایشان در این دیدار تاکید کردند که تولید داخلی کلید اصلی حل مشکلات اقتصادی مملکت است و در حوزه اقتصادی نیز بر قطع وابستگی به صادرات نفت خام و تغییر نگاه مسئولان به سمت تولیدکنندگان تاکید داشتند.

خطیب جمعه تبریز با اشاره به رونمایی از سامانه «باور ۳۷۳» در کشور اظهار داشت: با رونمایی از این سامانه، ایران به عنوان قطب جدید پدافند هوایی در دنیا تبدیل شد و دنیا امروز شاهد ظهور قدرتمند جمهوری اسلامی ایران در عرصه پدافند هوایی است.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم ادامه داد: هم اکنون ایران جزو معدود کشورهای دارای فناوری ساخت این سامانه است و به گفته کارشناسان صنعت دفاعی این سامانه در بین پیشرفته‌ترین‌ سامانه های تجهیزات دفاعی دنیا قرار گرفته است.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی، حداکثر برد راداری ۳۲۰ کیلومتر برای کشف تحقیقات، برد رهگیری ۲۶۰ کیلومتر، شعاع برد درگیری ۲۰۰ کیلومتر و تا ارتفاع ۲۷ کیلومتر را از ویژگی های این سامانه اعلام کرد و گفت: این سامانه می تواند ۳۰۰ هدف را کشف،  همزمان ۶۰ هدف را رهگیری و همزمان با ۶ هدف درگیر شود.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با بیان اینکه ۱۰ شهریور سالروز تاسیس پدافند هوایی است، افزود: هیچ هواپیمایی نمی‌تواند بدون اجازه پدافند هوایی وارد فضای استان و کشور شود و هرگونه حرکت‌های دشمن توسط پدافند هوایی کنترل شده و هر هواپیمایی در کریدور هوایی وارد شود، رصد می‌شود.

خطیب نماز جمعه تبریز در ادامه با طرح تذکر انتخاباتی به نامزدهای احتمالی مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از ویژگی های وکلای ملت در مجلس داشتن حلم و بردباری است چرا که این ویژگی مهمترین رکن ریاست است.

امام جمعه تبریز افزود: نماینده مجلس باید متانت داشته باشد تا از کبر و غرور دور باشد و همچنین در احقاق حقوق مردم مقاومت داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با اشاره به اینکه در آستانه آغاز سال جدید قمری و ایام عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام قرار داریم، گفت: دسته جات عزاداری حسینی باعث زنده ماندن قیام عاشورا هستند اما در این ایام باید عزاداران خیابانی حقوق عامه مردم را رعایت کنند.

خطیب نماز جمعه تبریز در ادامه با تاکید بر همکاری دست اندرکاران مساجد با هیئت های حسینی گفت: درخواست وجه از حضور دسته جات عزاداری حسینی در مساجد خلاف عرف است، باید مسئولان اداره کل اوقاف و امور خیریه و سازمان تبلیغات اسلامی تدبیری داشته باشند که عزاداری های سید و سالار شهیدان مسجد محور باشد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در خطبه اول نماز جمعه این هفته تبریز با اشاره به آغاز ایام سوگواری امام حسین علیه السلام و آغاز هفته امر به معروف و نهی از منکر گفت: عامل اصلی حرکت و قیام سید و سالار شهیدان عبارت بود از همین فریضه که باید به آن توجه و اهمیت زیادی بدهیم.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر شرایطی دارد، افزود: یکی از این شرایط این است عامران به معروف و نهی از منکر باید در کنار مردم باشند نه در مقابل آنها و شرط دوم نرم خویی و رفتار پسندیده در این فریضه است.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با تاکید بر اینکه تندخویی نتیجه مطلوب ندارد، ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر نباید در ملاء عام باشد، اما باید با زبان ساده و صریح گفته شود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی دعوت به وحدت و دوری از تفرقه را از مصادیق دیگر فریضه امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد و گفت: معروف یعنی اینکه در برابر ظلم و ستم دشمنان سکوت نکنیم، و باید در برابر توطئه گران و رهبران کفر مقاومت داشته باشیم.

امام جمعه تبریز قضاوت عادلانه، عدم وابستگی به قدرت های شرق و غرب، اقامه نماز را از دیگر مصادیق امر به معروف و نهی از منکر در جامعه دانست.

وی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر مقدماتی دارد که باید رعایت شود، گفت: بسیج، نیروی انتظامی و آموزش و پرورش از نقش آفرینان در انجام این فریضه هستند که باید اقدامات موثر خود را با نرم خویی دنبال کنند.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم گفت: هدایت جامعه به سوی کارهای خیر و جلوگیری از کارهای شر از اهداف فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه است.

خطیب نماز جمعه تبریز گفت: اعتلای فرهنگی، سلامت محیط اخلاقی و خانوادگی، تکثیر نسل، تربیت نسل جوان، رونق تولید، گسترش علم و فناوری، استقرار عدالت قضایی و اقتصادی، مجاهدت برای اقتدار ایران و تلاش برای وحدت اسلامی از دیگر مصادیق معروف در جامعه اسلامی است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی همچنین ابتذال اخلاقی، کمک به دشمنان، تضیف نظام اسلامی، تضعیف فرهنگ اسلامی، تضعیف اقتصاد کشور و تضعیف علم و فناوری را از مصادیق منکر عنوان کرد.

امام جمعه تبریز امر به معروف و نهی از منکر را از پایه های اصلی نظام اسلامی دانست و گفت: این فریضه از پایه های نظام سازی اسلامی است.

وی صیانت از ارزش ها را از برکات این فریضه عنوان و گفت: امر به معروف و نهی از منکر عامل امنیت پایدار نظام اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم در ادامه با تاکید بر اینکه در این رابطه تذکر لسانی بنابر توصیه رهبری وظیفه همگانی است، خاطرنشان کرد: در این تذکر لسانی باید در صورت مشاهده منکر و خلافی باید تذکر داد، اما نباید منتظر نتیجه شد./*

  • نوشته شده
  • در جمعه 8 شهريور 1398
  • ساعت 17
  • توسط itshams itshams
  • ویرایش شده
  • در ***
  • ساعت --
  • توسط
نظرات شما
captcha refresh