امـروز : سه شنبه 28 فروردين 1403
تاریخ : جمعه 8 فروردين 1399
کد 20643

امام جمعه تبریز عنوان کرد؛ نگاه حکیمانه رهبر انقلاب اسلامی به مشکلات و دشواری ها، معتدل و درست است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت: برخی با نگاه سیاه و تاریک سعی در درشت نمایی مشکلات داشته‏ اند و بعضی با کوچک انگاری دشواری‏ها سعی در نادیده گرفتن کم کاری ها و توجیه کوتاهی ها دارند، در این میان نگاه حکیمانه رهبر انقلاب اسلامی نگاهی معتدل و درست است.

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم با حضور در سومین برنامه پیام جمعه که بدلیل تعطیلی نماز جمعه تولید و پخش میشود با تحلیل پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب به هفت نکته درس آموز این پیام اشاره کرد و گفت: نگاه متوازن و متعادل به حوادث، نگاه فرصت محور به تهدیدهای همیشگی، نگاه عبرت آموز به حوادث-در مدرسه حادثه ها، نگاه توحیدی همراه با توکل و توسل، لسان سپاس و تقدیر از مردم و سخن گفتن صادقانه، نگاه منصفانه و واقع بینانه و نگاه امیدوارانه و زیبا بینانه نکات درس آموز پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب به ملت ایران است.

امام جمعه تبریز افزود: ایشان دو نکته را صادقانه با مردم در میان گذاشتند یکی اینکه اقتدار و قوت مردم از دل مواجهه با مشکلات و سختی ها و حفظ روحیه مقاومت و غلبه بر مشکلات به دست می‏آید و دوم اینکه از پسِ این سختی ها، تلخی ها و مشکلات، گشایش و فرصت خواهد بود. وی با اشاره به زیبایی‏ هایی که در خلال حوادث سخت خودش را نشان می‏دهد، ادامه داد: در قضیّه این بیماری کرونا، فداکاری‏ها به قدری چشمگیر بود که افرادی را که در خارج از این کشور هم هستند به تحسین وادار کرد و این فضایل ملّت ایران است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: در درجه اوّل مجموعه‏ های درمانی، در کنار اینها مجموعه‏ های مردمی داوطلب، مجموعه‏ های پشتیبانی، مجموعه‏ های خدماتی یا مجموعه ‏هایی مثل جوان‏هایی که تصمیم گرفتند به افراد مسن کمک کنند بخشی از زیبایی‏ هایی است که در خلال حوادث سخت خودشان را نشان می‏دهند.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه سخنرانی رهبر انقلاب اسلامی امسال، حال و هوای دیگری داشت، گفت: ارائه یک تحلیل تطبیقی و نو از بعثت و هدایت پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله، و انقلاب اسلامی و نقش هدایتی امام خمینی و شرح زیبای حقایق بعثت در دو جلوه “منظومه معرفتی اسلام” و “منظومه ارزشی اسلام” در ابعاد فردی و اجتماعی؛ جزء محورهای اصلی بیانات رهبر انقلاب اسلامی بود.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم تبیین اهمیت نقش ایمان و عمل صالح برای تحقق اهداف بعثت که تحقق عینیِ “حیات طیبه” را محور دیگر بیانات رهبری عنوان کرد و گفت: از منظر رهبر انقلاب، برجسته سازی دو ره آورد اصلی بعثت؛ “آزادی و عدالت” که هم‏زاد اسلام و ارزش‏های الهی بوده و ده قرن قبل از طرح شعارهای فریبنده غربی‏ها به بشریت عرضه شده است. وی ادامه داد: معظم له تصریح فرمودند که تحقق و عینیت این منظومه معرفتی و ارزشی و دستیابی به حیات طیبه، جز با تحقق “قدرت سیاسی” (حاکمیت مستقل دینی) شدنی نیست.

نماینده ولی فقیه در استان محور دیگر بیانات رهبر انقلاب را تبعیت امام خمینی (ره) از پیامبر اسلام و تشکیل حکومت اسلامی در اولین فرصت ممکن عنوان کرد و گفت: امام راحل قیام کردند و در اولین فرصت معجزه انقلاب اسلامی را رقم زدند و به تأسیس حکومت و نظام اسلامی اهتمام ورزیده و اقدام کردند.

امام جمعه تبریز تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب بیان فرمودند که الان نیز وظیفه ما همان است، باید با روحیه جهاد و دوری از تنبلی برای رسیدن به قله‏های حاکمیت دینی که همان پیشرفت‏های همه جانبه علمی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی که هدف نزدیک است و برای نزدیک شدن به تمدن اسلامی که هدف دور است، تلاش کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با بیان اینکه رهبر انقلاب برای مقابله با دشمنان به آمادگی همیشگی تاکید دارند، گفت: دشمنی دشمنان و خباثت آنان برای جلوگیری از نیل به اهداف ملت ایران طبیعی است. وی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند، خداوند متعال به کسانی که اهل صبر و استقامت و ماندن در میدان هستند وعده نصرت و راه‏گشایی داده است، از این رو راه درست مقابله با دشمن و خباثت‏های او “قوی شدن ایران” است. قوی شدن یکی از راهبردهای اصلی بعثت و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: تاکید رهبر انقلاب بر این است که ایران قوی با قوی شدن در افزایش جمعیت جوان کشور با فرزندآوری، قوی شدن در فضای مجازی و قوی شدن در بهداشت و درمان و قوت در اقتصاد با جهش تولید است.

امام جمعه تبریز افزود: از منظر معظم له یکی از راه‏ها و ابزارهای اصلی قوی شدن ایران و مقابله با دشمن، “جهش تولید” و التزام به الزامات آن است.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم در ادامه با اشاره به محور دیگر بیانات رهبری مبنی بر اینکه ما دشمن زیاد داریم اما آمریکا و رهبران آن از همه خبیث‏تر و دشمنی‏شان بیشتر است، گفت: رهبر معظم انقلاب معتقد هستند اعلام آمادگی آمریکا برای کمک به ایران در مقابله با بیماری کرونا، یک فریب بزرگ است چون؛ آمریکا دچار کمبود تجهیزات پزشکی است و همچنین در مظان اصلی اتهام است و نیت سوء او محرز است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای عزیز تاکید دارند که مردم ما با بهره مندی از تجربیات چهل ساله خود، توان مقابله بر همه تهدیدها و چالش‏ها را دارند و ان‏شاء‏الله با بهره‏گیری مسئولان از جوانان با انگیزه، متشرع و مؤمن از این مشکلات بیرون خواهند رفت.

امام جمعه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری روز ۱۲ فروردین، روز جمهوری اسلامی گفت: ۱۲ فروردین فقط روز عید ما مردم ایران نیست، بلکه عید همه‏ کسانی می‏تواند باشد که مسلمانند، یعنی روز عید نزدیک به یک میلیارد جمعیت است.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم گفت: امام فرمودند «جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کم، نه یک کلمه زیاد». «جمهوری» یعنی تکیه‏به قوّت مردم، قدرت مردم، اراده مردم، ایمان مردم، ابتکارات مردم؛ یعنی نیروی انسانی، همان چیزی که مهم‏ترین عامل پیشرفت است؛ و «اسلامی» یعنی برای خدا، در راه خدا، متوجّه به رضای الهی، در چهارچوب ارزشهای الهی و اسلامی. این معنای جمهوری اسلامی است. وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی اسلام را، اسلام مورد آرزوی مسلمین را، در داخل یک مجموعه جغرافیایی و یک محدوده جغرافیایی- یعنی کشور ایران- در قالب یک نظام سیاسی تحقّق بخشید. این به کمک و هدایت پروردگار و بیداری و هُشیاری امام بزرگوار و مجاهدت و فداکاری ملّت تحقّق پیدا کرد، پایه گذاشته شد و طرح اولیه ریخته شد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه در آخرین سال قرن سیزدهم شمسی، در آستانه چهل‏ویکمین یوم‏الله ۱۲ فروردین و در اولین سال دهه‏ پنجم حیات طیبه جمهوری اسلامی قرار داریم، گفت: یکی از زوایای بازخوانی بیانیه گام دوم، بازشناسی صورت و سیرت جمهوری اسلامی از بین گزاره‏های این بیانیه نورانی است. حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‏ای مقطع زمانی ما را «آغاز فصل جدیدی از زندگی جمهوری اسلامی» می‏دانند که ظرفیت «جهادِ بزرگ برای ساختنِ ایرانِ اسلامیِ بزرگ» را دارد.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه در یک نگاه کلی، در منطق بیانیه گام دوم، جمهوری اسلامی دارای چهار ویژگی اصلی است، اضافه کرد: ترکیب جمهوریت و اسلامیت؛ نخستین درخشش انقلاب، عدالت، اصلی‏ترین دغدغه جمهوری اسلامی، حرکت رو به جلو و سیرت منطقی و آینده روشن چهار ویژگی اصلی این بیانیه در موضوع جمهوری اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم در ادامه روز ۱۳ فروردین، روز طبیعت را مورد اشاره قرار داد و گفت: روز طبیعت امسال متفاوت تر از سالهای قبل است، از مردم تقاضا می‌کنیم در این روز حتماً در خانه مانده و سلامتی خود و خانواده‌هایشان را به خطر نیاندازند. وی اضافه کرد: بی‌شک اگر مردم در سیزده فروردین به بیرون و طبیعت بروند شاهد افزایش و شیوع بیشتر این بیماری می‌شویم که کنترل آن بسیار سخت خواهد بود و از مردم می خواهیم به این امر اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

نماینده ولی فقیه در استان خاطرنشان کرد: استان آذربایجان شرقی با این وسعتی که دارد، حدود ۷۵/۲ درصد مساحت کشور در شمالغرب و در محل تلاقی دو رشته کوه های البرز و زاگرس قرار گرفته است. لازم است ما از محیط زیست بسیار مواظبت کنیم، هنگام گردشگری و حضور در طبیعت آرامش محیط را حفظ کنیم.

امام جمعه تبریز گفت: در محل هایی که پوشش گیاهی و مرتعی دارند، خدای ناکرده از درست کردن آتش خودداری شود بخاطر اینکه تغییرات آب و هوایی و کاهش رطوبت، شرایط محیط زیست را تغییر داده و آن را مستعد آتش سوزی میکند.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم در بخش دیگری از صحبت های خود اشاره ای هم به خبرهای این چند روز رسانه هایی که معاند داشت و ادامه داد: همه ما باید توجه داشته باشیم که ویروس کرونا ربطی به مسائل دینی، فرهنگی، ثروت و تمدن بشری ندارد و هر کشوری مشکلاتی برای خود دارد از این رو اینقدر خودمان با دست خود و کشورمان را در دنیا بدنام و خراب نکنیم، شایعات رو پخش نکنیم و کمک اصولی کنیم ایده منطقی بدهیم و عمل کنیم و فقط حرف نزنیم.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک حلول ماه معظم شعبان این ماه را ماه ضیافت صلوات عنوان کرد و گفت: ذکر معجزه آمیز صلوات را میشود در این حدیث از امام صادق(ع) که فرمودند: «در ماه شعبان تا می‏توانید صلوات بفرستید! ماه شعبان را ماه شفاعت گفته‏اند؛ چون پیامبر(ص) از هرکسی که بر ایشان صلوات می‏فرستد، شفاعت می‏فرمایند».

امام جمعه تبریز سوم شعبان سالروز ولادت باسعادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) را یادآور شد و گفت: ولادت سرور و سالار شهیدان و اسوه جهاد فی سبیل الله را تبریک عرض می کنم. این عید یادآور رشادت ها و جانبازی های حضرت امام حسین(ع) و یاوران آنحضرت در روز عاشورا و صحنه کربلا برای پاسداری از دین است. وی با بیان اینکه این مناسبت؛ روز پاسدار هم نامگذاری شده است، اضافه کرد: سوم شعبان روز بزرگداشت جان نثاری و ایثار در راه دین و ارزش های الهی است. روز پاسدار در روز بسیار زیبایی تعیین شده است. من این روز را به برادران سپاهی و کسانی که در گذشته در کمیته انقلاب اسلامی بعنوان پاسدار خدمت می کردند و الان بازنشسته شده اند و به پیشکسوتان سپاهی تبریک عرض می کنم.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم خاطرنشان کرد: ولادت باسعادت حضرت ابولفضل العباس بزرگ جانباز راه ولایت هم در پیش است. حضرت عباس تربیت یافته دامان شجاعت ولایت است. این روز را نیز تبریک عرض می کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان اضافه کرد: این روز را که به نام روز جانباز نیز نامگذاری شده است، به جانبازان عزیزی که در دوران دفاع مقدس یا در جبهه مقاومت به درجه جانبازی رسیده اند تبریک می گوئیم و از خداوند برای آنها صحت و سلامتی مسئلت دارم و از آنها قدردانی می کنیم.

امام جمعه تبریز تاکید کرد: همه ما باید از این جانبازان مواظبت کرده و قدردان آنها باشیم. چرا که در روزهای سخت زحمات زیادی را متحمل شده اند. مخصوصاً لازم است از همسران جانبازان قدردانی کنیم که چه زحمتی متحمل شده و با جان و دل از آنها پرستاری می کنند. وی با بیان اینکه پنجم شعبان روز ولادت باسعادت امام سجاد(ع) است، گفت: این امام سید عابدان و زینت دوستان خدا هستند. امام سجاد(ع) پیام آور قیام عاشورا و مبارزه با دشمنان است. این روز را نیز تبریک می گوئیم و امیدواریم این اعیاد بر همه ما مبارک باشد./

  • نوشته شده
  • در جمعه 8 فروردين 1399
  • ساعت 16
  • توسط itshams itshams
  • ویرایش شده
  • در ***
  • ساعت --
  • توسط
نظرات شما
captcha refresh