امـروز : شنبه 1 ارديبهشت 1403
تاریخ : جمعه 15 فروردين 1399
کد 20673

امام جمعه تبریز تاکید کرد؛ خطای محاسباتی تروریستهای آمریکایی در عراق پاسخی راهبردی و غافلگیر کننده خواهد داشت

امام جمعه تبریز گفت: تروریستهای آمریکایی باخطای محاسباتی خود در صورت هرگونه اقدام احمقانه با پاسخ های راهبردی و غافلگیر کننده از عراق و جای جای محور مقاومت مواجه خواهند شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی حجت الاسلام و المسلمین سید محمدعلی آل هاشم با حضور در برنامه تلویزیونی هفتگی پیام جمعه با بیان اینکه در کشاکش اخبار کرونایی که در صدر اخبار امروز دنیاست در همسایه غربی ما عراق؛ حوادثی در حال وقوع است که نباید از آن غافل شد، گفت : تروریستهای آمریکایی که در توهم خلا به وجود آمده از شهادت سردار دلها هستند، باخطای محاسباتی خود در صورت هرگونه اقدام احمقانه با پاسخ های راهبردی و غافلگیر کننده از عراق و جای جای محور مقاومت مواجه خواهند شد.

امام جمعه تبریز افزود: اکنون دو حادثه بیشتر ذهن عراقی ها را به خود مشغول کرده است، نخست معضل‏ سازی موضوع انتخاب نخست وزیر موقت برای عراق و دوم سوء استفاده آمریکای اشغالگر از وضعیت کنونی که هر دو حادثه یک منشاء دارد. وی با بیان اینکه ساختار قدرت در عراق بین شیعیان، اعراب اهل سنت و اکراد تقسیم شده است، گفت: در نظام سیاسی عراق نخست وزیر قدرت اول اجرایی و فرمانده کل نیروهای مسلح است که این موضوع از ابتدا موجب نارضایتی آمریکا و عربستان و هم پیمانان منطقه ای و داخلی ایشان قرارگرفته و انتخاب نخست وزیر را با مشکلاتی روبه رو کرده است.

نماینده ولی فقیه در استان این تقسیم بندی را مطلوب جبهه غربی – عربی ندانست و ادامه داد: البته در این میان سهم خواهی های جاهلانه و موقعیت نشناسی برخی احزاب شیعی و بازی خوردن بعضی دیگر از این احزاب نیز بر این معضل افزوده است.

امام جمعه تبریز اضافه کرد: اکنون و پس از پنج ماه از آغاز آشوب‏های اجتماعی و سیاسی در عراق و بعد از کناره گیری عادل عبدالمهدی، این کشور هنوز نخست وزیر دائمی ندارد و همچنان عادل عبدالمهدی به عنوان “نخست وزیر پیشبرد امور” زمام امور را در دست دارد.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم گفت: اتفاق نظر احزاب شیعی که تشکیل دهنده فراکسیون بزرگتر هستند بر محمد علاوی نیز سودی نبخشید و سنگ اندازی برخی از احزاب کردی و سنی عرب، مانع تشکیل مجلس و سرانجام موجب کناره گیری علاوی شد. وی اضافه کرد: به اینکه برهم صالح با زرنگی و فرصت طلبی خاص خود، بدون هماهنگی با فراکسیون اکبر، فرد مشکوک الحال و ناموجهی به نام “عدنان الزرفی” را که قبلاً استاندار نجف بوده به عنوان کاندیدای نخست وزیری معرفی کرد تا وی ظرف یک ماه، کابینه خود را به مجلس معرفی کند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان اینکه دو تابعیتی بودن و سوابق سوء الزرفی موجب خشم بیشتر احزاب شیعی و مخالفت ایشان با وی شده است، ادامه داد: سوء استفاده آمریکای اشغالگر از وضعیت کنونی و مداخله در امور کشور عراق و تشدید تحرکات تجاوزکارانه به آسمان عراق و حملات متناوب به پایگاه‏های حشدالشعبی و زیرساخت های عراق مثل فرودگاه در حال احداث کربلا است، باعث خشم مردم عراق و اعتراض عادل عبدالمهدی و نیز عصبانیت نیروهای مقاومت شده است.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه در روزهای اخیر تهدیدهای کلامی تروریست‏های آمریکایی با گسترش تحرکات نظامی در این کشور همراه شده است، گفت: برخی اخبار حاکی از تخلیه پایگاه‏های در دست آمریکا و انتقال سربازان و تجهیزات نظامی به پایگاه‏های دیگراست. همچنین خبرهای دیگری حکایت از انتقال نیرو و تجهیزات از خاک سوریه به خاک عراق دارد. وی افزود : همین موضوع باعث شده است تا برخی از صاحبنظران و تحلیلگران، این تحرکات را پیش زمینه یک حمله نظامی یا کودتای نظامیِ آمریکایی در عراق قلمداد کنند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با اشاره به پشت صحنه مشکلات امروز عراق گفت: آمریکا و صهیونیسم جهانی که در دو دهه قبل در سودای خاورمیانه بزرگ بودند، عراق را به عنوان ویترین جهان تک قطبی و مظهر پیشرفت آمریکایی در نظر قرار گرفته بودند. اما گذشت زمان خلاف آن را بر آمریکا تحمیل و اثبات کرد و صرف میلیاردها دلار هزینه در این راه سودی نبخشید.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه یک نقشه چند مرحله ای راهکار انتخابی آمریکا و عربستان و امارات بود، اضافه کرد: کودتای نظامی در دولت و حاکمیت عراق توسط بازماندگان بعثی و حامیان تکفیری در ارتش عراق، به سرکردگی افسر ارشد ارتش عراق “عبدالوهاب الساعدی” فرمانده یگان ویژه مبارزه با تروریسم بود. اما اطلاعات هوشمند حشدالشعبی سریعتر از هر دشمن، پی به این توطئه برد و عادل عبدالمهدی را از توطئه در حال شکل گیری مطلع ساخت. وی با اشاره به برکناری، بازنشستگی و حصرخانگی عبدالوهاب الساعدی ادامه داد: با شکست توطئه اول؛ بخش دوم طرح آمریکایی ها،کلید خورد و اتفاقاً درست از تظاهرات عده ای از حامیان عبدالوهاب ساعدی هم آغاز شد و به تدریج تبدیل به تظاهرات صنفی و اعتراضات اقتصادی گردید، اما پس از اربعین به شدت رنگ و بوی آشوب های خشونت بار به خود گرفت که تا شهادت سردار سلیمانی به طول کشید.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم گفت: هدف آمریکا از این طرح که نقشه دوم یا پلان B آن محسوب می شد، انحلال دولت و تحمیل گزینه آمریکایی در عراق به عنوان نخست وزیر بود. هدفی که با شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس ناکام ماند و به نتیجه نرسید.

نماینده ولی فقیه در استان گفت: اکنون نوبت اجرای بخش سوم نقشه یا پلان C فرارسیده است. از یک سو حملات متعدد به پایگاه‏های حشدالشعبی و از دیگر سو ایجاد اختلاف بین فراکسیون‏های مجلس و اقوام شیعه و سنی و کرد و از دیگر سو افزایش اختلاف بین گروه‏های شیعی است.

امام جمعه تبریز با جمع بندی این موضوع در خصوص شدت گیری احتمال حمله نظامی آمریکا به عراق چند نکته بیان کرد و ادامه داد: درگیری بین نیروهای مردمی مقاومت و آمریکا در آینده دور یا نزدیک اجتناب ناپذیر است. هیچ یک تحمل قدرت‏یابی دیگری را ندارد. وی اضافه کرد: این درگیری بیشتر در وضعیت حملات هوایی و پهپادی بوده و در میان مدت موجب اخراج آمریکا از عراق خواهد شد و آمریکا و شرایط آمریکا بخصوص در آستانه انتخابات آبان ماه، تاب تحمل درگیرشدن در یک جنگ دیگر را ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم گفت: آمریکا بخوبی میداند شروع جنگ در عراق با اوست اما پایان آن در دستان او نخواهد بود .

نماینده ولی فقیه در استان گفت: آمریکا اکنون میداند که نیروی مقاومت یک زنجیره بهم پیوسته است. حمله به یک نیرو منجر به پاسخ‏دهی نیروهای مقاومت در دیگر کشورها شده و منافع آمریکا در آن کشورها با خطر مواجه خواهد شد. وی ادامه داد: بنابراین پروپاگاندای تبلیغاتی رسانه‏های غربی و تحرکات آمریکایی ها در عراق و حملات احتمالی ایشان به مواضع مقاومت را می توان در موارد زیر پیش بینی کرد؛ استفاده تبلیغاتی برای انتخابات آینده ریاست جمهوری، تشدید فشار روی گروه‏های مقاومت و احزاب شیعی و حامیان ایشان برای پذیرش گزینه مورد نظر آمریکا به عنوان عدنان الزرفی، تقویت روحیه درهم شکسته نیروهای آمریکایی در عراق، با تمرکز ایشان در دو پایگاه به منظور بالا بردن قدرت دفاع در برابر حملات نیروهای حشدالشعبی و تشدید احتمالی حملات پوششی برای خروج و عقب نشینی به اصطلاح آبرومندانه از عراق است.

امام جمعه تبریز تاکید کرد: آمریکا می داند که کشور عراق نه زمینه حمله گسترده نظامی را دارد و نه کودتای نظامی – به فرض وقوع- دوام چندانی در این کشور نخواهد یافت./*

  • نوشته شده
  • در جمعه 15 فروردين 1399
  • ساعت 16
  • توسط itshams itshams
  • ویرایش شده
  • در ***
  • ساعت --
  • توسط
نظرات شما
captcha refresh