امـروز : جمعه 10 فروردين 1403
تاریخ : شنبه 7 تير 1399
کد 21204

گرانی افسارگسیخته موجب نارضایتی مردم شده است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با اشاره به وضعیت نابسمان و افسارگسیخته بازار گفت: شرایط سخت و دشوار این روزها موجب نارضایتی مردم شده است.

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم در خطبه های نماز جمعه تبریز با طرح این سوال که چرا گرانی و چرا گران فروشی؛ گفت: در ماه های اخیر و از ابتدای سال موجی از گرانی های افسارگسیخته را شاهد هستیم، که بازار ارز، طلا، مسکن و خودور بیشترین درصد از آن را به خود اختصاص داده اند.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با بیان اینکه در هفته های اخیر قیمت بسیاری از کالاهای اساسی ۲ برابر شده است، گفت: در این روزهای سخت، فشار گرانی بر روی همه آحاد جامعه خصوصاً آسیب دیدگان از کرونا است.

خطیب نماز جمعه تبریز با بیان اینکه چند دیدگاه متفاوت در خصوص گرانی ها وجود دارد، ادامه داد: عده ای بر این باورند که با آغاز سال جدید موجی از گرانی کالاها، اجناس و خدمات به راه می افتاد که امسال با تاخیر انجام پذیرفته است. وی ادامه داد: اعتقاد عده ای دیگر بر این است که شرایط سخت تحمیلی دشمن و تمدید تحریم های آمریکا عامل گرانی های اخیر است که که الان بروز و ظهور پیدا کرده است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی عامل دیگر را بوجود آمدن شرایط کرونا و وارد کردن لطمات سنگین به بخش تولید و توزیع اجناس دانست و گفت: در این میان آنچه اهمیت دارد وجود مافیای اقتصادی در بازار طلا، ارز، خودرو و مسکن است که نمونه های کشف شدن آنها را در کشف انبار خودروها شاهد بودیم.

امام جمعه تبریز ادامه داد: این باند مافیا در شرایط سخت و دشوار کرونا برای حفظ منافع باد آورده خود در تلاش هستند؛ که در این میان عدم نظارت هوشمندانه، کارآمد و مستمر در دستگاه های مختلف به فرصت طلبان اجازه سوء استفاده داده است.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با انتقاد از نبود هماهنگی بین وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صمت گفت: فقدان هماهنگی لازم بین دستگاه ها و وزارتخانه ها باعث گرانی افسارگسیخته در مایحتاج ضروری مردم از جمله لبنیات و میوه شده است.

خطیب نماز جمعه تبریز گفت: عده ای هم با ایجاد التهابات کاذب در تلاش هستند؛ نارضایتی از نظام و حکومت را تقویت کنند و با کشیده شدن این نارضایتی ها به کف خیابان ها، از اعتماد محرومان بکاهند و آنها را در برابر حاکمیت قرار دهند.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با تاکید بر نگاه واقع بینانه به مشکلات و سهم عوامل گرانی بازار گفت: بیش از ۷۰ درصد مشکلات ریشه در ضعف های اجرایی و نظارتی دارد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: اینکه در عرض یک هفته قیمت پراید ۳۰ میلیون تومان افزایش می یابد ربطی به تحریم ندارد بلکه نشان از وجود مافیا در بازار خودرو هست که باید با آنها مقابله شود.

امام جمعه تبریز؛ قاچاق، واردات بی رویه، عدم قاطعیت در سیاست گذاری را حلقه مفقوده در بحث اجرا و نظارت دانست و گفت: گرانی گوجه فرنگی در فصل خاص از سال به سوالی تبدیل شده است که سهم ناهماهنگی بین دستگاه ها در این زمینه از همه مسائل بیشتر است.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با انتقاد عدم نظارت وزارتخانه های صمت، ارتباطات و پلیس فتا به سایت های فروش اینترنتی گفت: در حالی که هیچ خرید و فروشی انجام نمیگیرد قیمت های کاذب برای یک محصول در آنها درج میشود و بازار را ملتهب میکند. وی تصمیمات لحظه ای، غیر کارشناسی و اظهار نظرهای متفاوت مسئولان را مورد انتقاد قرار داد و گفت: فهرستی از اقدامات نابهنگام و مقررات را که باعث گرانی افسار گسیخته هست قابل ذکر است‌.

خطیب نماز جمعه تبریز با تاکید بر هماهنگی و برنامه ریزی و اقدام قاطع و نظارت و پایش دقیق دولت گفت: قوه مجریه باید کاری بکند که مردم تصور نکنند در سال آخر دولت همه مسائل به حال خود رها شده است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان اینکه مجلس تازه نفس، جوان و انقلابی باید اولویت اصلی خود را به رفع مشکلات معیشتی قرار دهد، گفت: مجلس باید برای حل مشکلات کشور از دولت مطالبه گری کند تا در اولین سال فعالیت خود گره ای از مشکلات مردم باز کرده باشد.

امام جمعه تبریز با اشاره به اقدام دادستان کشور و ورود بعنوان مدعی العموم به بازار خودرو گفت: از دادستان تبریز و همه دادستان های کشور میخواهیم برای برخورد با متخلفان در هر جایگاهی، اقدام عاجل داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با تاکید بر اینکه عبور شرایط ملتهب کنونی نیازمند تدبیر و برنامه ریزی درست و جهادی است، گفت: گرانی با گران فروشی فاصله دارد و البته بخشی از وظایف هم به عهده مردم است، برخی از گران فروشی ها نتیجه حرص و طمع عده ای برای مال اندوزی بیشتر است که مسئولان در این رابطه هم سهم بیشتری برای کنترل و نظارت دارند.

خطیب نماز جمعه تبریز سرنگونی هواپیمای مسافربری و شهادت ۲۹۰ مسافر بیگناه توسط ناو جنگی آمریکا را مورد اشاره قرار داد و گفت: تیرماه سیاهه ای از اقدامات ضد حقوق بشر از سوی آمریکا است و مردم ایران خاطرات تلخ و دردناک را از این ماه در ذهنشان دارند.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم اضافه کرد: ترور رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۶۰ در مسجد ابوذر یکی از این جنایت ها است که البته با فضل الهی معظم له زنده ماند تا رهبری نظام اسلامی و هدایت مسلمان جهان را بعد از امام برعهده بگیرد.

امام جمعه تبریز گفت: هفتم تیر ماه و شهادت شهید بهشتی و ۷۲ نفر از خادمان ملت و یاران امام و ۱۲ تیر ترور شهید محراب آیت الله صدوقی بخش دیگری از جنایات آمریکا در این ماه است. وی هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری و دادن مدال افتخار به فرمانده ناو جنگی شلیک کننده را بارزترین نمونه تضعیف حقوق بشر در دنیا دانست‌.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی تاکید کرد: این همه نشان از مخالفت آمریکا با نظام اسلامی است و مسئله هسته ای بهانه هست، آنها از اینکه ملت ایران بر آرمان آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند پایبند است، ناراحت هستند.

خطیب نماز جمعه تبریز اضافه کرد: نفوذ و موجودیت جمهوری اسلامی ایران آمریکا را عصبانی میکند. وی اولین قربانی لیبرال دمکراسی غرب را مردم آمریکا دانست و گفت: حقوق بشر آمریکا در سه بخشِ حقوق بشر در دورن جامعه آمریکا، حقوق بشر در سطح جهان و منطقه و حقوق بشر در حق مردم مظلوم ایران قابل بررسی است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به قطعی ها مکرر و بدون برنامه آب شرب شهروندان تبریزی گفت: مسئولان آب و فاضلاب نباید بدون اطلاع رسانی نسبت به قطع آب شرب مصرفی شهروندان اقدام کنند‌. وی از مردم هم خواست، با اصلاح الگوی مصرف صرفه جویی در آب، زمینه بروز مشکل در فصول گرم سال را کم کنند.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با یادآوری هفته جهانی مبارزه با مواد مخدر گفت: ۱۶۶ نوع مواد روان گردان در سال ۲۰۰۹ میلادی در سطح جهان وجود داشت که تا سال ۲۰۱۷ این تعداد به ۸۰۳ مورد رسیده است.

امام جمعه تبریز با اشاره به کاهش سن سوء مصرف و رشد شیوع مواد مخدر اضافه کرد: دشمن علاوه بر تمرکز بر روی نوجوان ها، بنیان خانواده ها، دانشگاه ها و ادارات را برای گسترش سوء مصرف مخدر نشانه گیری کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با تقدیر از تلاش های صورت گرفته از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در سال ۹۸ ، ۹۵۰ تن انواع مواد مخدر و قرص روان گردان کشف و ضبط شده است که بعنوان دستاوردی بزرگ در کشور و حتی در سطح دنیا به حساب می آید.

خطیب نماز جمعه تبریز با تاکید بر اینکه والدین محترم باید مراقب فرزندان خود در این زمینه باشند، اضافه کرد: اقدامات پیشگیرانه، درمانی، حمایتی در این خصوص در حال انجام است و علمی کردن مبارزه با این بلای خانمان سوز با استفاده از ظرفیت دانشگاه ها و کاربردی کردن پژوهش های کاربردی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

لازمه شکل گیری جامعه اسلامی عدالت خواهی است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در خطبه اول نماز جمعه تبریز در ادامه تبیین بایدها و نبایدهای تحقق عدالت اجتماعی گفت: حقیقت و هویت جمهوری اسلامی ایران عدالت و عدالت خواهی است و باید عدالت اجتماعی را تحقق ببخشیم و ارزش های اسلامی را در جامعه پیاده کنیم.

امام جمعه تبریز با اشاره به اینکه چرا باید عدالت خواه باشیم، اضافه کرد: هدف پیامبران بعد از مبعوث شدن اقامه قسط بوده است تا مردم را از شرّ ظالمان نجات دهند و هدف حکومت حضرت ولی عصر (عج) در آخرین زمان همین عدل و عدالت است.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با بیان اینکه شهید بهشتی از پایه گذاران عدالت در نظام جمهوری اسلامی است، گفت: به مناسبت شهادت مظلومانه شهید بهشتی مسئولان فرهنگی باید آثار و تفکرات آن شهید والامقام را در قاب نمایشگاه به نمایش بگذارند.

خطیب نماز جمعه تبریز با انتقاد از کمی توجهی ها در نگهداری از موزه ها گفت: ما معمولا بجای اینکه موزه ایجاد کنیم در از بین بردن موزه ها موفق عمل میکنیم.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی؛ حلم، عدل، عقل و قدرت جمع بندی را از خصوصیات برجسته شخصیتی شهید بهشتی عنوان کرد./*

  • نوشته شده
  • در شنبه 7 تير 1399
  • ساعت 10
  • توسط itshams itshams
  • ویرایش شده
  • در ***
  • ساعت --
  • توسط
نظرات شما
captcha refresh