امـروز : جمعه 7 ارديبهشت 1403
تاریخ : جمعه 24 بهمن 1399
کد 23058

چند جانبه‌گرایی دکترین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی و امام جمعه تبریز گفت: نگاه افراطی به غرب محکوم است چون این امر منجر به فرصت‌سوزی‌های فراوان می‌شود؛ از این رو دکترین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر محور چند جانبه‌گرایی استوار است.

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم در خطبه های نماز جمعه این هفته تبریز با اشاره به سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به مسکو گفت: چند جانبه‌گرایی به عنوان یک اصل راهبردی دکترین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است و از طرف دیگر نگاه افراطی به غرب محکوم است زیرا این امر منجر به فرصت‌سوزی‌های فراوان می‌شود که در تجربه سنگ اندازی و بدعهدی آمریکا و اروپا در برجام مشاهده شد.

خطیب نماز جمعه تبریز با بیان اینکه دیدار مقامات بلند پایه ایرانی و روسیه روابط دو کشور را هموارتر میکند، اضافه کرد: سفر رئیس قوه مقننه به همراه نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دعوت مجلس روسیه انجام گرفت و در نوع خود یک دیدار مهم و در تراز بالا محسوب می‌شود.

امام جمعه تبریز با تبیین ابعاد مهم سفر رئیس قوه مقننه به روسیه گفت: یکی از این موضوعات پیام رهبر فرزانه ایران به پوتین است؛ پیامی که آثار عینی آن در تحولات منطقه‌ای و سیاسی و تحولات راهبردی اقتصادی در آینده قابل مشاهده است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی سفر رییس قوه قضاییه به عراق را هم یادآور شد و گفت: این سفر به دعوت رئیس شورای قضایی عراق انجام گرفت و رئیس قوه قضائیه کشورمان علاوه بر زیارت عتبات عالیات با مسئولان ارشد عراق دیدار و مذاکره کرد که نتایج و اثرات این مذاکرات در آینده دیده خواهد شد.

امام جمعه تبریز خاطرنشان کرد: عراق شریک راهبردی ایران و همسایه ماست به طوری که زیرساخت این پیوند فرهنگ مشترک دینی، مذهبی و ارتباطات چند ساله فرهنگی و مذهبی است که با وجود جنگ هشت ساله با قوت این پیوند ادامه دارد.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با بیان اینکه عراق به خاطر وجود عتبات عالیات و ایران به خاطر وجود مرقد مطهر امام رضا(ع) برای مردم دو کشور عزیز و محبوب است، گفت: از طرف دیگر انتقام از خون پاک دو سردار شهید؛ قاسم سلیمانی و ابوالمهدی المهندس که آرمان هر دو ملت است بر تحکیم این پیوند می افزاید، که مردم نمازگزار تبریز از رئیس قوه قضاییه درخواست دارند با تکیه بر این مذاکرات و آرمان وحدت ایران و عراق مجازات عاملان ترور این دو سردار را پیگیری کنند.

خطیب نماز جمعه تبریز با تاکید بر اینکه این سفر پاسخ عملی به شیطنت‌های دشمن است، افزود: سفر رئیس قوه قضائیه کشورمان به عراق در موقعیت حساس کنونی که دشمنان ایران و عراق در تلاش برای شعله‌ افروزی اختلافات هستند، مهم و تعیین کننده بود.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه این سفر می‌تواند منجر به انعقاد تفاهم‌نامه و توافق‌نامه‌های مهمی شود، ادامه داد: این سفر در راستای توسعه دیپلماسی قضایی و برای رفع مشکلات و در مسیر تبادلات تجاری و اقتصادی گام‌های بلندی برای دو کشور در پی خواهد داشت.

نماینده ولی فقیه در استان همچنین با اشاره بر حضور پرشکوه مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن به صورت رژه موتوری و خودرویی و تجمع در محوطه مصلی تبریز، گفت: مردم با حضور پرشور خودشان نشان دادند پای آرمان انقلاب ایستاده اند اگرچه فشارهای اقتصادی و معیشتی و بیماری کرونا آنها را در مضیقه قرار داده باشد به همین جهت از مردم حماسه ساز آذربایجان کمال تشکر و قدردانی را دارم.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم در ادامه با بیان اینکه آذربایجان سنگر دائمی هویت دینی ایرانیان است، گفت: اگر چه با کمال تاسف که امسال از لذت دیدار رهبری در ۲۹ بهمن محروم مانده‌ایم اما برگزاری برنامه های ۲۹ بهمن امسال به صورت ویژه خواهد بود.

خطیب نماز جمعه تبریز اضافه کرد: امسال به علت کرونا از دیدار حضوری با رهبر معظم انقلاب محروم مانده‌ایم و اما به صورت محدود در مصلای اعظم امام خمینی(ره) یک دیدار ویدئو کنفرانسی به صورت زنده خواهیم داشت.

امام جمعه تبریز در ادامه با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در ادوار گذشته در خصوص خطه آذربایجان و مردمان این منطقه حماسه آفرین گفت: از منظر معظم له آذربایجان مظهر غیرت ایرانی و اسلام و شخصیت و الگوی دفاع از شخصیت ایرانیان است که همچون سد مستحکم در برابر استکبار، انحراف دینی ایستاده است.

نماینده ولی فقیه در استان افزود: آذربایجان علاج مشکل را قبل از وقوع نشان داده است به طوریکه حضور هوشمندانه مردم تبریز در برابر فرقه‌های تجزیه طلب، بزرگداشت اربعین شهدا به مدیریت آیت‌الله قاضی طباطبایی، حضور بسیار به موقع و پیشگیرانه و بصیرانه در فتنه‌های اول انقلاب، حضور پیشتازانه در ۸دی سال ۸۸ برای دفاع از مقدسات دینی، تجلیل سردار دل‌ها، ایستادگی در برابر آشوب‌های ۹۶، حضور موثر در خنثی‌سازی آشوب‌های بنزینی سال گذشته گواه این بصیرت و حماسه آفرینی ها است.

خطیب نماز جمعه تبریز در اعلام مناسبت‌های هفته به سالروز تشکیل کمیته‌ها اشاره کرد و با ادای احترام به شهدای این نیرو از خدمات ارزشمند و اثرگذار این نیرو تقدیر کرد.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم در خطبه اول نماز جمعه این هفته تبریز با اشاره به آغاز ماه رجب و تبریک ولادت با سعادت امام محمدباقر علیه السلام گفت: ماه رجب ماه خداست که در آن به دعا و تضرع از درگاه الهی تاکید فراوان شده است.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه خداوند متعال را با اخلاص، ایمان و عمل صالح صدا بزنیم، گفت: خداوند متعال در قرآن مجید وعده داده است که بخوانید مرا تا شما را اجابت کنم از این رو باید با ترس از اعمال خود اما امیدوار به توجه الهی، خداوند را بخوانیم تا دعاهایمان در حق خودمان و نسل های بعد از ما اجابت شود./*

  • نوشته شده
  • در جمعه 24 بهمن 1399
  • ساعت 15
  • توسط itshams itshams
  • ویرایش شده
  • در ***
  • ساعت --
  • توسط
نظرات شما
captcha refresh