امـروز : سه شنبه 4 ارديبهشت 1403
تاریخ : جمعه 25 تير 1400
کد 24085

اخراج ناخواسته آمریکا از افغانستان كارآمدی مقاومت در برابر اشغالگران

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت: اخراج بزدلانه و شبانه نظامیان آمریكایی و غربی از افغانستان بار دیگر كارآمدی گزینه مقاومت در برابر اشغالگران در منطقه را ثابت كرد.

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم در خطبه های نماز جمعه این هفته تبریز از اقدامات آمریکایی‌ها در افغانستان گفت: آمریکایی ها نه خروج خودخواسته که دست به اخراج ناخواسته زده اند و این دستاورد مقاومت مردم افغانستان در برابر اشغالگران آمریکایی و غربی و در پوشش ناتو است.

امام جمعه تبریز افزود: فرار آمریکا از افغانستان که به‌ شکل ناگهانی انجام شد سناریویی برای درهم‌ریختن انسجام داخلی افغانستان بود و در واقع آمریکا با این‌نوع خروج در صدد انتقام شکست‌های خود در افغانستان برآمده است.

خطیب نماز جمعه تبریز با بیان اینکه شرایط کنونی ایران را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد، ادامه داد: با اخراج آمریکایی‌ها از افغانستان، صحنه سیاسی و عرصه عملیاتی افغانستان در دست سه بازیگر یعنی دولت مرکزی در کابل، طالبان و داعش خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم اظهار داشت: اخراج آمریکایی‌ها، رقابت برخی بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی برای نفوذ در افغانستان را تشدید خواهد کرد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به‌ اختلافات روزافزون عربستان و امارات‌ گفت: عربستان و امارات دلِ خوشی از هم نداشته و ندارند اما وجود یک مانع بزرگ به ‌نام جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت اسلامی موجب شد برای تضعیف حریف یا دشمن مشترک خیالی خود باهم متحد شوند.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه اتحاد بر علیه جبهه مقاومت باعث تکمیل اضلاع مثلث غربی، عبری و عربی شد، گفت: در حال حاضر این انسجام و استحکام پوشالی در حال فروریختن است.

خطیب نماز جمعه تبریز اختلافات پیشرفته داخلی هر دو خاندان حاکم در این دو کشور را یکی از دلایل چرایی این جدایی دانست و گفت: از گذشته های دور بین کشورهای جنوب خلیج فارس یعنی امارات، کویت، عمان، قطر با عربستان رقابتی برای سیطره بر حاشیه خلیج و حاکمیت بر کشورهای جنوب خلیج فارس وجود داشت که با قدرت بلامنازع عربستان امکان بروز نداشته است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با تبیین محورهای اختلاف بین امارات و عربستان در شرایط کنونی ادامه داد: تشدید اختلافات تاریخی بین دو کشور برای سیادت بر حاشیه خلیج فارس، اختلاف بین عربستان و امارات در بازسازی روابط با قطر، ادامه جنگ در یمن و تداوم حضور در این کشور و  اتخاذ تصمیم هایی از طرف امارات برای تسلط بر باب‌المندب و خلیج عدن که خوشایند حجاز نیست، بخش عمده این اختلافات به حساب می آید.

خطیب نماز جمعه تبریز تحرکات سیاسی و اقتصادی امارات و سرمایه گذاری سنگین در بنادر مصر و تلاش‌های پنهان این کشور در لبنان را از دیگر بخش های این اختلافات برشمرد.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با بیان اینکه در شرایط کنونی اختلافات داخلی دو کشور و اختلالات بین روابط عربستان و امارات وضعیت مناسبی را برای جبهه مقاومت به‌وجود آورده است، گفت: ضعف هر یک از دو خاندان مزدور انگلیس و آمریکا و رژیم صهیونیستی، گامی به ‌جلو برای تقویت مقاومت و قدمی به‌سمت و سوی فروپاشی جبهه ارتجاع و در نتیجه زوال سریع‌تر رژیم منحوس صهیونیستی خواهد بود.

امام جمعه تبریز سالروز تأسیس شورای نگهبان را مورد اشاره قرار داد و با بیان سبقه تاریخی این نهاد در کشورمان گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی نظارت علما بر قوانین کشور به‌صورت جدی مطرح شد، نویسندگان پیش‌نویس قانون‌اساسی جمهوری اسلامی ایران تحصیل‌کردگان فرانسه و متأثر از سنت حقوقی آن کشور به‌نام «شورای نگهبان قانون‌اساسی» در نظر گرفتند که بعدها در مجلس خبرگان، به‌«شورای نگهبان» تغییر یافت که در تاریخ ۲۶تیرماه ۱۳۵۹ با حکم امام خمینی و انتصاب شش نفر از فقها، رسمیت یافت.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در بخش از خطبه های خود بر ضرورت توجه به تربیت صحیح و اسلامی فرزندان توسط خانواده‌ها و آموزش و پرورش تاکید و اضافه کرد: تربیت نادرست فرزندان، خسارات جبران ناپذیری هم برای خانواده ها و هم برای جامعه به بار می‌آورد.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم ادامه داد: فرزندان صالح؛ باقیات صالحات و صدقات جاریه برای والدین هستند بر همین اساس والدین نباید در دوره حیاتی فرزند خود یعنی کودکی و نوجوانی، از تربیت او غافل شوند.

وی یکی از اصول اساسی و طلایی در تربیت فرزند را برخورد کریمانه و محبت با او دانست و ادامه داد: بدترین نوع رفتار والدین با فرزند تحقیر کردن اوست، اگر فرزند در کودکی تحقیر شود موقع بزرگسالی و استقلال انتقام می‌گیرد.

خطیب نماز جمعه تبریز به فرا رسیدن اعیاد قربان و غدیر نیز اشاره کرد و افزود: پیشوند غدیر رسالت و پسوند آن ولایت و امامت است و بر همین مبنا رخداد غدیر در ۱۸ ذی الحجه سال۱۰ قمری تنها یک حادثه تاریخی نیست، یک سرزمین نیست، بلکه غدیر یک تفکر و نشانه ای برای تدوام خط نبوت است.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم غدیر را چشمه ای توصیف کرد که تا پایان هستی جوشان خواهد بود و روز اکمال دین و اتمام نعمت است و موجب خوشنودی خداوند متعال است. وی با بیان اینکه غدیر، عید سیاست و دخالت مردم در امر حکومت و عید مظلومان، مستضعفان و الگوی حکومت اسلامی برای سایر کشورهای اسلامی است، برگزاری باشکوه این عید را مهم خواند و گفت: رعایت دستورالعمل های بهداشتی که از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا ابلاغ شده است که باید در این جشن ها به دقت رعایت شود.

امام جمعه تبریز توصیه کرد: همه عزاداری‌ها و استقبال از محرم باید بعد از عید غدیر باشد تا جشن‌های عید غدیر به صورت باشکوه برگزار شده و پس از آن، عزاداری‌های استقبال از محرم آغاز شود./*

  • نوشته شده
  • در جمعه 25 تير 1400
  • ساعت 17
  • توسط itshams itshams
  • ویرایش شده
  • در ***
  • ساعت --
  • توسط
نظرات شما
captcha refresh