امـروز : جمعه 31 فروردين 1403
تاریخ : جمعه 5 آذر 1400
کد 24395

امام جمعه تبریز :

رفع تنش آبی کشور با نگاه ملی ممکن است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت : تنش آبی کشور با نگاه، عزم و تصمیم ملی رفع میشود و راه حل اصلی مشکل کم‌آبی زمان بر، چند جانبه و پیچیده است.
به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم در خطبه های نماز جمعه این هفته تبریز تبریز با بیان اینکه تنش آبی در کشور یک ابرچالش است و به نگاه و تحلیل چند وجهی نیاز دارد، گفت : مشکل کم‌آبی ملی است و نباید به آن نگاه منطقه‌ای و استانی داشت.
امام جمعه تبریز با تاکید بر اینکه نباید از دولت انتظار داشت این مشکل را در یکی دو روز حل کند، افزود : این چالش به جنبه های مختلفی مانند تغییرات اقلیمی جهانی و گرم شدن هوا به دلایل گوناگون، پدیده ای جهانی بوده و مختص جمهوری اسلامی نیست و به دوره های خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی بستگی دارد.
خطیب نماز جمعه تبریز با تبیین ابعاد مختلف این مشکل بی آبی کشور اظهار داشت : با توجه به شرایط اقلیمی ایران و موقعیت جغرافیایی کشور به علت دوری از دریاهای بزرگ، این چالش مشکل ایرانیان در طول تاریخی بوده و همچنان پابرجاست.
وی ادامه داد : فقط کمبود آب در این چالش مطرح نیست، بلکه کمبود و ضعف مدیریت آب و استفاده از آبیاری سنتی و عدم استفاده بهینه از منابع آبی در وضعیت کنونی موثر است.
حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با اشاره به اینکه فقدان آینده نگری و مدیریت صحیح منابع آبی نیز در ایجاد این چالش موثر بوده است، تاکید کرد : مردم آذربایجان شرقی از دولت می خواهند به مسأله کم آبی در این استان و مشکلات دریاچه ارومیه توجه ویژه ای داشته باشد و دست اندرکاران در این زمینه تلاش دوچندانی انجام دهند.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به فرارسیدن ۱۰ آذر سالروز شهادت شهید مدرس و نامگذاری این روز به نام مجلس، گفت : وظیفه اصلی مجلس قانون گذاری و نظارت بر کار قوه مجریه است و نمایندگان مجلس باید مانند شهید مدرس عمل کنند.
امام جمعه تبریز افزود : مجلس نشینان همانند مدرس باید با شناخت صحیح از دشمن، مصالح و منافع کشور را در اولویت خود قرار داده و در هیچ زمانی حاضر به معامله مصالح و منافع کشور با دشمنان نشوند.
خطیب نماز جمعه تبریز با اشاره به بیانات امام راحل مبنی بر اینکه «مجلس در رأس امور است» ادامه داد : در مجلس قوانین تصویب و برای کشور ریل گذاری می شود و با وجود اینکه نقش مستقیمی در امور اجرایی کشور ندارد ولی تمامی دستگاه های اجرایی بر اساس قوانین مصوب مجلس کار می کنند.
حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با بیان اینکه نظارت بر اجرای قوانین و کار دستگاه های اجرایی از حدود اختیارات مجلس شورای اسلامی است، گفت : اقتدار مجلس به دست خود نمایندگان است، از این رو باید آنها ساده زیست و در تراز انقلاب اسلامی ایران باشند.
حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم، با اشاره به ویژگی ها و شاخصه های شهید مدرس، ادامه داد : از اصلی ترین شاخصه های شهید مدرس جایگاه، اهمیت و نقشی است که به مردم می داد.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در بخش دیگری از خطبه های این هفته؛ پنجم آذر و سالروز تشکیل بسیج به دستور امام راحل (ره) را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه بسیج بزرگترین نهاد امیدبخش برای آزادی خواهان جهان است، گفت : بسیج از بی نظیرترین تشکل های مردمی بوده و فرمول بسیج در کشورهای مردمی مطرح است و این تشکل مردمی بزرگترین نهاد امیدبخش برای آزادی خواهان دنیا است.
وی گفت : امروز در مصلا شاید صحنه‌هایی بودم که احساس غرور کردم، وجب به وجب مصلا پر از بسیجیان بود و حلقه‌های صالحین را تشکیل داده بودند و امیدواریم برنامه‌ریزی شود تا همیشه این حلقه‌های صالحین در مصلا قبل از نماز جمعه تشکیل شود.
امام جمعه تبریز نام بسیج را یادآور خاطره بزرگترین مردانی دانست که در تاریخ انقلاب اسلامی از جان و مال خود گذشتند و هفته بسیج فرصت مناسبی برای بازخوانی ایثار و فداکاری بسیجیان در دوران دفاع مقدس و بعد از جنگ تحمیلی است.
وی با بیان اینکه تکریم بسیج در واقع احترام به مردانگی و مروت است، خاطرنشان کرد : بسیجی دارای شاخصه های مختلفی مانند عمل صالح، پرهیزکاری، اهل ایثار، استقامت، نیایش و خودسازی، اعتقاد راسخ به نظام اسلامی، حریت و شهادت طلبی، برخورداری از علم و آگاهی و آمادگی لازم برای رزم است.
خطیب نماز جمعه تبریز بسیج را متعلق به مردم دانست و اظهار داشت : بسیج همچنان استوار ایستاده است و همانطور که بسیجیان در دوران دفاع مقدس جانفشانی کردند در دوران کنونی نیز بسیج برای رویارویی با هجمه های فرهنگی دشمنان نقش آفرینی میکند.
حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم، ادامه داد : بسیج یک فرهنگ و تفکر است و بسیجیان باید در گام دوم انقلاب نیز نقش خود را ایفا کنند.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به هفتم آذر سالروز تشکیل نیروی دریایی، یادآوری کرد : این نیرو در سایه هدایت های رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرماندهی معظم کل قوا نه تنها یک نیروی نظامی بلکه یک نیروی بین المللی است.
امام جمعه تبریز افزود : این نیرو در عرصه بین المللی همانند وزارت امور خارجه در بعد نظامی نقش آفرینی می کند و در حوزه اقتصادی نیز به کمک کشور شتافته است.
حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم همچنین با اشاره به پنجمین سالگرد درگذشت زائران قطار «تبریز-مشهد» ادامه داد : متأسفانه بعد از گذشت ۵ سال از این حادثه تلخ، مسببان اصلی مشخص و مجازات نشده‌اند؛ از دستگاه قضائی می خواهیم تا مسببان اصلی این حادثه را شناسایی و مجازات کند.
خطیب جمعه تبریز در ادامه خطبه‌های نماز جمعه تبریز گفت : تقوا انسان را در برابر تهاجمات نفس اماره صیانت و محافظت می‌کند و هیچ انسانی نمی‌تواند بدون تقوا مسیر سعادت را به پایان برساند و دشمن قسم خورده انسان شیطان است که همیشه در کمین انسان است.
وی افزود : مشکل از جایی شروع می‌شود که شیطان با وعده‌های خود انسان را به کام گناه می‌کشاند و فردای قیامت انسان را به خاطر قبول وعده‌هایش تحقیر خواهد کرد.
نماینده ولی فقیه در استان نخستین گام تربیت فرزند صالح را انتخاب همسر صالح دانست و اضافه کرد : صفات اخلاقی مادر به فرزندان منتقل می‌شود و ما مقابل فرزندان خود در انتخاب مسیری که صفات شایسته‌ای نداشته باشد مسئول هستیم.
وی اضافه کرد : تمام مسئولان باید برای حل مشکلات اقتصادی چاره‌ای بیندیشند که این مسئله عامل مشکلات فرهنگی و مشکلات جوانان در بحث ازدواج است./*
  • نوشته شده
  • در جمعه 5 آذر 1400
  • ساعت 04
  • توسط abdolah asadi
  • ویرایش شده
  • در ***
  • ساعت --
  • توسط
نظرات شما
captcha refresh