امـروز : سه شنبه 4 ارديبهشت 1403
تاریخ : جمعه 6 اسفند 1400
کد 24467

امام جمعه تبریز :

ناتو، صلح منطقه را تهدید می کند

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت: گسترش ناتو تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت کشورهای مستقل منطقه است.
به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم امروز در خطبه‌های نماز جمعه تبریز با اشاره به تنش نظامی اخیر روسیه و اوکراین گفت: روسیه می‌خواهد تا اوکراین بیش از اینکه مرکز جاسوسی و نظامی علیه مسکو شود، کنترل شود و این کار منجر به درگیری شده است، ولی آنچه در این رابطه منطقه را تهدید می‌کند ناتو است.
امام جمعه تبریز همچنین با اشاره به احکام منتشر شده توسط رئیس جمهور روسیه افزود: دوشنبه ‌شب روسیه با به‌رسمیت شناختن دو جمهوری‌ خودمختار در شرق اوکراین فصل جدیدی را در این تحولات گشود؛ احکامی که توسط پوتین برای به‌رسمیت شناخته شدن دو جمهوری امضا شد در وبسایت اطلاعات حقوقی دولت روسیه منتشر شد. در این اسناد آمده است که نیروهای مسلح روسیه برای برقراری صلح، وارد مناطقی در شرق اوکراین شوند.
خطیب نمازجمعه ادامه داد: پوتین همچنین به‌وزارت خارجه روسیه دستور داده است تا مذاکرات با مقامات این دو منطقه درباره «ایجاد روابط دیپلماتیک» را شروع کنند؛ به نظر می‌رسد روسیه از بین دو راه عقب‌نشینی و حمله، راه سوم را انتخاب کرده است که همان به‌رسمیت شناختن ۲جمهوری مذکور می باشد.
وی با بحرانی توصیف کردن اوضاع امنیتی در شرق اوکراین گفت: گزارش‌ها از بروز درگیری‌های شدید بین نیروهای دولتی اوکراین و جدایی‌طلبان حکایت دارد که نیروهای اوکراینی در روز شنبه بیش از ۸۰۰ بار به‌مناطق حمله کردند. جدایی‌طلبان، نخستین گروه از مردم غیرنظامی ساکنان منطقه ای در شرق اوکراین با عبور از مرز وارد روسیه شدند. بر اساس گزارش‌ها هزاران نفر دیگر نیز در راه روسیه هستند.
خطیب نماز جمعه تبریز در ادامه با اشاره به سفر رئیس جمهور کشورمان به قطر اظهار کرد: فعالیت‌های شبكه الجزیره، میزبانی از جام جهانی 2022، قطر ایرویس، دخالت در روند سیاسی افغانستان، بحران سوریه، جنگ داخلی لیبی، تامین گاز بخش‌های وسیعی از جهان و... نشان می‌دهد كشور 3 میلیون نفری قطر به‌دنبال ایفای نقش یك بازیگر بزرگ در دنیا است.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان اینکه امیر قطر در نظر دارد علاوه بر حفظ اتحاد استراتژیك با ایالات متحده، روابط خود را با بازیگران بزرگ منطقه‌ای همچون ایران و تركیه ارتقا بخشد، ادامه داد: رئیس جمهور آمریكا رسماً این امیرنشین را متحد راهبردی آمریكا در خارج از ناتو نام برده است و به‌نظر می‌رسد در همین راستا امیر قطر در نظر دارد در برابر رقبای خود در شورای همكاری خلیج فارس جایگاه بهتری را از آن خود ایفا كند.
امام جمعه تبریز دو كشور امارات و عربستان را دو تهدید جدی برای كشورها و گروه‌های مقاومت دانست و گفت: تقویت روابط چند جانبه با قطر تاحدود زیادی از قدرت منطقه‌ای دو كشور مزبور خواهد كاست و می‌تواند در حل مشكلات منطقه‌ای بدون خشونت و جنگ، كمك زیادی به ‌ایران بكند.
حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم گفت: ایران و روسیه و قطر سه ضلع مثلث قدرت در گاز جهان هستند كه به‌پیشنهاد رهبر حكیم انقلاب اسلامی در سالهای قبل تشكیل شد؛ شراکت ایران و قطر در میدان‌های مشترک نفت و گاز از یک سو رقابت های مضر را خواهد کاست و از طرف دیگر ارکان اوپک گازی جهان را تقویت خواهد کرد.
خطیب نماز جمعه تبریز در ادامه خطبه‌ها به موضوع فیلم فجر اشاره کرد و گفت: از مهمترین اتفاقات جشنواره فیلم فجر امسال پررنگ شدن آثاری با مضامین ملی و انقلابی است در حالی که از میان ۲۲ فیلم، پنج فیلم به صورت مستقیم و غیرمستقیم به شخصیت‌های نامدار کشور پرداخته بود.
وی یادآور شد: فیلم "موقعیت مهدی" برنده جایزه بهترین فیلم جشنواره شد که در خصوص زندگی دو برادر شهید مهدی و حمید باکری بود.
حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم متذکر شد: اما در کنار همه این اتفاقات یک گلایه از مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد دارم که بدانند این جشنواره مال انقلاب است و چگونه یک زن به عنوان داور صحبت کرده و می‌گوید که به نظرم حتی اگر دو نفر(مرد و زن) نامزد بوده و عشقی به هم داشته باشند هرچند صیغه محرمیت هم خوانده نشده باشد و بچه ای به دنیا بیاید حلال است؟!
وی با اشاره به عذرخواهی خانم داور ادامه داد: این حرف‌ها با شرع سازگار است؟ مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد خواب هستند؟
امام جمعه تبریز در بخش دیگری از خطبه‌ها با اشاره به استیضاح شهردار تبریز گفت: استیضاح تلخ بود و پنج ماه کمی زود بود، اما وظیفه قانونی شورای شهر بود.
حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با بیان اینکه امروز جامعه ما نیاز به همدلی و وحدت دارد، تاکید کرد: اعضای شورای شهر اختلاف نظر را کنار بگذارند و با وحدت و صمیمیت و همدلی کار کنند و اخلاق اسلامی را رعایت کنند و همچنین شهرداری انتخاب کنید که ۱۳ یا چند نفر اعضا شورا اکثریت اعضا به او رای داده باشند.
خطیب نماز جمعه تبریز خطاب به اعضای شورای شهر و مجموعه مدیریت شهرداری گفت: من نه در انتخاب شورا و نه در انتخاب شهردار دخالت نداشته ام و فقط توصیه همدلی داشته ام؛ همچنین من سخنگو ندارم و هر کس هم از زبان من چیزی بگوید بدانید که دروغ گفته است.
نماینده ولی فقیه در استان تاکید کرد: روحیه همدلی تان را زیاد کنید و هر دو طرف شورا و شهردار کمی کوتاه بیایید.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌ شرقی همچنین با تجلیل از حضور گسترده مردم در مراسم تشییع پیکر ۲ خلبان و یک شهروند جان‌باخته در سانحه هوایی سقوط جنگنده اف ۵ آموزشی در هفته پیش در تبریز گفت: این خلبانان می‌توانستند عملیات پرش را انجام و جان خود را نجات دهند ولی به علت سقوط در منطقه مسکونی این کار را نکردند و جان خود را نثار مردم کردند. وی اضافه کرد: مردم به نیرو‌های مسلح و بسیج علاقه مند هستند و به راستی شعار مردم فدای ارتش و ارتش فدای ملت را همیشه در عمل نشان دادند.
خطیب نماز جمعه تبریز در ادامه خطبه ها در خصوص عوارضی آزادراه تبریز ـ سهند اظهار کرد: عوارض شهر جدید سهند بر زندگی مردم این منطقه فشار مضاعف وارد می‌کند و مسئولان باید شفاف‌سازی کنند و به خواسته های مشروع مردم سهند توجه کرده و جوابگو باشند. وی به مناسبتهای هفته هم اشاره کرد و یادآور شد: این هفته سالروز مبعث پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) را داریم که بزرگترین عید مسلمانان است و امیدوارم این عید بر همه مبارک باشد چرا که هدف از بعثت تربیت انسان، عدالت اجتماعی، تعلیم و تربیت، تکمیل اخلاق بشر، تذکر و یادآوری دهنده نعمت‌های الهی است.
نماینده ولی فقیه در استان ادامه داد: بعثت، پرچمداری و برافراشته شدن پرچم عدل و رسالت انسان را اعلام می‌کند؛ به عبارت واضح‌تر روز مبعث برترین و بزرگترین و پر برکت ترین روز سال است.
حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم متذکر شد: فضای شهر را زیبنده اعیاد شعبانیه کنیم؛ برخی‌ها گمان می‌کنند که تزیین شهر تنها بر عهده شهرداری است در حالی که باید خود مردم به صورت خودجوش این کار را بکنند./*
  • نوشته شده
  • در جمعه 6 اسفند 1400
  • ساعت 18
  • توسط abdolah asadi
  • ویرایش شده
  • در جمعه 6 اسفند 1400
  • ساعت 18
  • توسط abdolah asadi
نظرات شما
captcha refresh